Nejrychlejší československá motorová lokomotiva T499.0 získala přezdívku Kyklop...

Nejrychlejší československá motorová lokomotiva T499.0 získala přezdívku Kyklop kvůli světlometu připomínajícímu velké oko uprostřed tváře. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Svátek pro železniční fandy. ČD vypraví retro expres s Kyklopem

  • 103
Prototyp nejrychlejší české dieselové lokomotivy se vrátí na koleje a sveze po dlouhé době cestující. České dráhy se rozhodly nasadit stroj na speciální retro soupravu mezi Prahou a Ostravou.

Historický expres Ostravan pojede jediný den: 26. října mezi Prahou a Ostravou. Dopravce chce jízdou připomenout letošní výročí 70 let od zahájení provozu vlaku Ostravan. České dráhy tak rozšíří nabídku svých převážně parních nostalgických vlaků i na „mladší“ dobu 70. a 80. let.

Speciální jízda vyjde cestující na 1 590 korun ve druhé třídě. To je sice výrazně více, než kolik dnes zaplatí za zpáteční jízdenku mezi Prahou a Ostravou, dopravce ale láká kromě jízdy historickou soupravou i na netradiční zážitky.

Na cestující čekají rychlíkové vozy ze 70. let, v druhé třídě s koženkovými potahy, v první třídě s plyší. Ty nejsou pro cestující na některých trasách až takovou raritou, České dráhy tyto vozy stále používají, i když většinou už bez koženky, například na rychlících Praha – Luhačovice nebo Plzeň – Brno.

Kromě dobových uniforem čeká cestující i retro nabídka v jídelním vozem: ke snídani si cestující mohou dát míchaná vejce na cibulce s pečivem nebo párek s hořčicí. Menu k večeři se skládá z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu.

Kyklop jezdil v čele Ostravanu při svých zkouškách v polovině 70. let, nikdy ale nebyl nasazen do pravidelného provozu. „Fanoušci železnice a techniky budou mít jedinečnou příležitost vrátit se v čase nejméně o 40 let a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem,“ dodal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Souprava zajede až do areálu Dolní Vítkovice, kde budou mít cestující v ceně jízdenky také vstup do všech zdejších atrakcí.

Ostravan vyjel mezi hlavním městem a Ostravou poprvé 6. května 1946, cesta tehdy trvala necelých pět hodin. Dnes pendolino cestu zvládne za 3 hodiny, průměrná rychlost tak stoupla ze 75 na 120 kilometrů v hodně.