"Lidé se zlobí, že žijí v České republice, ale nepřipadají si zde kvůli záplavě cizojazyčných reklam jako doma. Mají pocit, že je to naprosto válcuje, a zlobí se, že s tím nic neděláme," říká poslanec TOP 09 Rudolf Chlad, který novelu do Sněmovny v nejbližších dnech pošle.
Na reklamy vyvedené výlučně velkými písmeny v azbuce si podle něj v Karlových Varech stěžují také někteří lázeňští hosté a turisté. Všem vadí to, že ačkoliv zahraniční podnikatelé pracují v Česku, nic je nenutí jejich reklamy nabízet v češtině.
Změnu zákona podporuje i primátor
"Město nemá pravomoc s tím cokoliv udělat. Nemůžeme vyhláškou nařídit, aby vedle zveřejněného cizojazyčného textu umístili i text český," přidává se k podpoře novely zákona primátor Karlových Varů Petr Kulhánek.
Zákon o ochraně spotřebitele by se proto měl podle Chlada změnit tak, aby od podnikatelů vyžadoval vyvedení reklam shodně v obou jazykových mutacích, tedy v cizím jazyce i češtině. Oba nápisy by měly být stejně velké a obsahově shodné.
"Účelem návrhu není diskriminovat ostatní jazyky, ale narovnat podmínky tak, aby nebyla diskriminována čeština," uvedl poslanec.
Dohlížet na dodržování pravidel by podle něj měly živnostenské úřady. Za porušení by pak mohla padnout až pětimilionová sankce. Pokud by byl zákon schválen, cedule psané výhradně v cizím jazyce by podle Chlada mohly být doplněny o českou verzi zhruba do čtyř měsíců.
Zákony, které ochraňují národní jazyk, už přijala minimálně desítka států Evropské unie, včetně Slovenska, jež úpravu schválilo před dvěma lety.