Agentura Taylor Nelson Sofres Factum v rámci pravidelného průzkumu na konci roku 2002 zjistila, že ve všech zemích jsou lidé nejvíc nasyceni televizní reklamou.
"Příliš mnoho reklamy" z obrazovky pociťuje devadesát procent Poláků a 72 procent Čechů, ačkoli meziročně se jejich počet o deset procent snížil. Maďaři a Slováci se vklíní do tohoto rozpětí.
Našinc rozčiluje reklama ve schránce na dopisy, odkud ji se zlostí v očích vyhazuje přes šedesát procent lidí. Vadí také polovině Slováků a Poláků. Maďaři jsou celkem spokojeni a snaživost reklamních doručovatelů považují za přiměřenou.
Nejsnáze tolerují Středoevropané reklamu v prodejnách a dopravních prostředcích, které považují za volný prostor k jejímu uplatnění.
Necelých 40 procent respondentů se mohlo vyjádřit i k blikajícím bannerům na internetu. Za příliš intenzivní tuto "masáž" považuje maximálně 14 procent uživatelů sítě.
Lidé touží po kreativitě
"Nároky na promyšlenost reklam stoupají a pečlivá volba média vyžaduje dostatek informací. Jinak není jasné, zda se nevyhodí víc než předpokládaná polovina vynaložených nákladů," uvádí agentura.
Zhruba polovina dotazovaných žádá pravdivost a důvěryhodnost reklamy, Maďaři pak staví na první místa také vtip a originalitu, společně s Poláky a Slováky také srozumitelnost informací. Čechům záleží na nových informacích.
Většina Čechů už několik let považuje reklamu za běžnou součást života, která přináší pestrost názorů a posiluje ekonomiku. Nákup na základě reklamy ale příliš nepřiznávají.
Pryč s tabákem, erotiku nechte
V Maďarsku, Polsku a na Slovensku považuje naprostý zákaz tabákové reklamy až 48 procent lidí, v ČR pak 35 procent. Stejné procento pak požaduje omezení působení této reklamy na děti a mládež.
Naopak erotika tolik nevadí. "Nejtolerantněji se k využívání erotických motivů vyjadřovali Češi (líbí 17,2 %, zakázat 9,7 %)," uvádí zpráva.
Relativně nejčastěji jsou pobouřeni Poláci 17,4 procenta, stejnému procentu maďarské populace se tyto reklamy také nelíbí, ale ne natolik, aby je dotázaní chtěli zakázat.