"Jsme v období, kdy začíná druhá vlna expanze, projevující se mezi specializovanými obchodníky. Ta v průběhu několika příštích let silně pozmění strukturu maloobchodu zejména v nepotravinářském segmentu. Zatímco potravinářské řetězce už získaly určitou pozici na trhu, řada nepotravinářských obchodníků na českém trhu teprve začíná," míní analytik Tomáš Hájek, který pravidelně sestavuje Ročenku českého obchodu.
Podle něj mají specialisté za širokosortimentními hypermarkety určité zpoždění. To způsobil hlavně pozdější rozvoj nákupních center, postupná přestavba obchodních domů a relativně pomalejší rekonstrukce některých městských částí.
Jak tedy v současnosti vypadají vybrané oblasti nepotravinářského obchodu a kdo jim dominuje?
Firma |
Obrat 2001 |
Geco Tabak |
9,38 |
Peal |
4,60 |
Tabák Plus |
1,30 |
JAS |
1,01 |
QANTO |
0,99 |
Pramen: Ročenka českého |
Hlavním zástupcem je česká obchodní firma Geco Tabak s ročním obratem přes devět miliard korun. Jde sice o převážně velkoobchodní společnost, v posledních letech však výrazně rozvíjí maloobchodní linii prodejen ”Tabák - tisk”, které jsou častým nájemcem v hypermarketech a obchodních centrech.
K podobným, i když menším firmám patří společnost Peal a tři členové aliance Vonet - firmy JAS, Tabák Plus a Qanto. Novým hráčem je řetězec Relay firmy HDS Retail Czech Republic, orientující se zejména na prodejny v dopravních centrech.
Firma |
Celkový obrat 2001 |
P. K. Solvent |
2,01 |
dm |
1,48 |
The Drogerie (droxi) |
1,40 |
Rossmann |
0,98 |
Drogerie VO |
0,83 |
Pramen: Ročenka českého a slovenského |
K lídrům trhu patří pětice firem - zahraniční řetězce droxi, dm a Rossmann, které mají dohromady dnes přes 220 prodejen a dvě ryze české firmy - Drogerie VO a velkoobchodní společnost P. K. Solvent. Zatímco Drogerie VO vedle vlastních 59 prodejen sdružuje dalších 150 obchodů v síti Drogerie Racek, P. K. Solvent vlastní pouze 14 prodejen Family drogerie a řídí alianci 270 drogerií Teta s ročním obratem 2,4 miliardy korun.
Textil, oděvy
Tato branže patří zatím k nejrozdrobenějším, podle Tomáše Hájka funguje v tuzemsku kolem dvanácti tisíc prodejen různého druhu, velikosti a sortimentní nabídky. "S rozvojem obchodních center, pasáží a nákupních zón se objevují nové prodejny, neboť obchody s textilem a oděvy patří všude ve světě k nejpočetnějším. Také proto kromě českých obchodníků dochází v této branži k silné expanzi zahraničních firem, jako jsou La Halle, C&A, New Yorker a další," říká Hájek, který celkové tržby maloobchodu s textilem a oděvy odhaduje zhruba na 70 miliard korun.
Obuv, kožené zboží
V sortimentu obuvi a kožené galanterie je jedničkou na trhu společnost Baťa s více než šedesáti prodejnami. S rozvojem obchodních center, galerií a pasáží se očekává další nárůst těchto obchodů a pokračující expanze firem se zahraničním kapitálem (Reno obuv, Humanic).
Nábytek
Na přelomu tisíciletí bylo v České republice přes dva tisíce prodejen nábytku. Většinou šlo o malé prodejce s omezenými prodejními plochami. Hlavními hráči na trhu jsou čtyři zahraniční řetězce IKEA, Sconto, Asko nábytek a Europa Möbel, které naopak disponují velkými obchodními domy. Kromě nich se prosazují někteří výrobci nábytku, jako třeba Jitona či TON, se svými firemními prodejnami.
Kuchyňský nábytek je doménou společnosti Koryna. "Konkurence hypermarketů, obchodních domů či hobbymarketů vůči specializovaným obchodníkům s nábytkem je relativně malá," upozorňuje Hájek.
Elektro
Jde o velmi početnou skupinu firem, tvrdě bojujících o přízeň zákazníků a přibližně o segment třiceti miliard korun ročně. "U této skupiny je také možné sledovat precizní letákové akce, bohaté nabídky splátkového prodeje, kvalitní prezentace a prodej přes internet," říká Hájek.
K největším firmám či skupinám firem patří nadnárodní Okay, Datart, Europe Technic (Electrocity) a čerstvě také Dixons (Electro World).
Kromě těchto řetězců jsou výraznými firmami na trhu HP Tronic a K+B Progres. Prvně jmenovaná firma je velkoobchodní základnou pro síť obchodů Euronics (dříve Proton), druhá pro sítě nezávislých maloobchodníků Expert a Elektrocentrum Group.
Firma |
Obrat 2001 |
OBI |
5,40* |
BauMax |
5,00 |
Hornbach |
2,52 |
Globus (Baumarkt) |
1,50* |
Bauhaus |
1,40* |
* odhad, Pramen: Ročenka českého |
Jednou z nejvýraznějších částí nepotravinářského obchodu jsou takzvané hobbymarkety, tedy velkoplošné prodejny se sortimentem pro dům, byt a zahradu. První do Česka přišel Baumax, který má také největší počet prodejen. Nejvyššího obratu dosahuje společnost OBI, jež disponuje také největší celkovou prodejní plochu. Spolu s Hornbachem, Bauhausem a Globus-Baumarktem tvoří pětici s 49 hobbymarketů a celkovým obratem přes 15 miliard korun.
V segmentu pro kutily, zahrádkáře a profesionální řemeslníky působí však ještě například známý Mountfield, ale také například prodejny vybavení pro koupelny Siko.