Dominantní portál na trhu Jízdomat.cz má 70 tisíc registrovaných uživatelů a dál roste. V Česku působí ještě několik dalších hráčů, kteří jsou však mnohem menší. Motivaci mají společnou - ušetřit přírodu a řidičům i spolujezdcům náklady na dopravu. Fenomén spolujízd, mnohem silněji zažitý v zahraničí, je na tuzemském trhu už přes 15 let, boom však nastal až v posledních letech v souvislosti s finanční krizí.
"Nejčastěji se cestuje do Německa, Rakouska, Švýcarska, Francie či Holandska. V létě pak do Chorvatska, Itálie a Španělska," vyjmenoval Vít Dosoudil z portálu Spolujízda.cz. Řidiči dostanou od spolujezdce jednu korunu za každý ujetý kilometr. "Například za cestu z Prahy do Mnichova je to od každého pasažéra 400 Kč. Při obsazenosti tří spolujezdců tam i zpět je to 2 400 Kč," uvádí.
"Spousta krajanů pendluje mezi Mnichovem a Českem nebo Slovenskem téměř každý víkend za svou rodinou," přidává zkušenost David Schindler ze serveru Autostop.cz. V okolí Mnichova totiž žije největší krajanská komunita v Německu (podle Schindlera až 20 tisíc Čechů i Slováků), a právě tito lidé mají ve zvyku jezdit na poměrně krátké vzdálenosti autem.
Finančně se vyplatí delší trasy
Ze statistik služby Jízdomat.cz vyplývá, že nejčastěji se zájemci svezou škodovkami, kterých je necelá třetina. Z ostatních značek mají největší šanci, že se svezou vozem Ford nebo Volkswagen.
Jízdomat.cz je částečně financován z činností firem Vergilio a Studenta Media a během roku i z reklamních kampaní. "Provize z nabídnutých a odjetých jízd nemáme, uživatelé platí jen částku dohodnutou mezi sebou," přiblížila Martina Čmielová z oddělení komunikace.
Kromě Jízdomatu.cz nabízí spolujízdy zhruba dvacet dalších portálů, které jsou však výrazně menší. Servery si navzájem nekonkurují. "Klasický konkurenční boj o řidiče nebo spolujezdce v Česku nenajdete. Je to dáno i charakterem služby, spolujízda je moderní trend a cílem všech je zpopularizovat toto téma více než si vzájemně konkurovat," tvrdí Čmielová. Portál uvádí, že během tří let řidiči ušetřili 11,5 milionů korun a ulehčili ovzduší o 2,7 milionu kilogramů CO2.
Také podle vyjádření "konkurenčních" webů zájem o službu mezi Čechy roste. U služby Autostop.cz meziročně dokonce o polovinu na průměrných 1 500 aktivních nabídek. "Zvýšení zájmu dochází taky v době dovolených nebo svátků a to jak v Česku, tak v jednotlivých okolních zemích. Nejvíce nabídek je na větší vzdálenosti, kde je časová a finanční úspora oproti vlaku, letadlu nebo autobusu největší," popsal zakladatel Autostop.cz David Schindler.