Je to rychlé, levné, a když nelegálně, tak i zadarmo.
Právě pirátství má podle Mezinárodní federace hudebního průmyslu nejvýraznější podíl na poklesu tržeb i prodeje CD. Proto si vydavatelství začala internetu více všímat a zjistila, že se na něm dá i vydělat.
V USA rozjel prodej hudby na síti server iTunes, v Česku je největší i-legalne.cz, který začal s prodejem loni v listopadu. "Čekali jsme trochu lepší rozjezd, ale přesto vydavatelé jsou spokojeni a my také," říká ředitel i-legalne. cz Petr Peřina.
Firma má zatím 35 tisíc zákazníků, kteří si od podzimu stáhli 155 tisíc písniček. Obrat firmy dosahuje tří a půl milionu korun, jedna píseň stojí v průměru 23 korun. "Není to běh na krátkou trať, my chceme hlavně postupně přilákat potenciální piráty, aby začali stahovat u nás. Není to vyloženě boj s cédéčky," dodává Peřina.
Projekt má podporu hudebních společností i interpretů. Jeho tváří je například i Richard Krajčo ze skupiny Kryštof, který před lety na koncertech brojil proti pirátskému stahování.
Prodeje dál klesají
Ve Spojených státech, které ovlivňují celosvětový trh, se v loňském roce prodalo 615 milionů alb, což je o třináct procent méně než v předcházejícím roce. Naopak z internetu si zákazníci legálně stáhli 28 milionů alb, to je stoprocentní meziroční nárůst.
V Česku zatím situace není tak dramatická. Propad prodeje je oproti Americe zhruba poloviční. Přesto i u nás si dnes hudební vydavatelství přijdou na mnohem méně peněz – od roku 1997 jim klesl obrat z prodeje CD o půl miliardy korun.
Hlubší propad zatím brzdí snižování cen disků a podle vydavatelů i silná pozice české populární scény, kterou kupuje především starší generace výhradně na cédéčkách. Jednoduše – Karel Gott nebo Michal David pořád táhnou.
Přesto si i tuzemská vydavatelství všimla fenoménu internet a za letošní první pololetí z digitálních prodejů utržila 13,6 milionu korun. Nahrávací společnosti ještě před pár lety nechtěly o žádném stahování ani slyšet. Teď však vidí v internetu možné východisko z krize hudebního průmyslu.
"Na digitální prodej se zaměřujeme, ale zatím tvoří jen pár procent našeho obratu. Myslím, že výrazné výsledky jsou v Čechách otázkou dvou až čtyř let," říká ředitel české pobočky Sony BMG Martin Moravec.
Podle jiných internet spásou nebude. "Většinové publikum nebude zbytečně stahovat celé album, když se jim líbí jen jedna písnička, kterou znají z rádia," předpovídá Radek Havlíček, manažer skupiny Kabát.
Podle něho hudebníci nebudou mít motivaci točit celá alba, ale jen singly.