Kolem Vítkovic krouží Číňané. Zajímají se i Poláci s Američany za zády

  18:04aktualizováno  18:04
Rozuzlení finanční krize strojírenské skupiny Vítkovice, jejíž čtyři dceřiné firmy jsou v insolvenčním řízení, může přijít z východu. Další dceřiná firma holdingu obměňuje vedení, manažeři v něm náhle končí.

ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle informací MF DNES se o Vítkovice zajímá čínská skupina CEFC, která už v Česku investovala do několika firem. Čínský zájem potvrzuje i generální ředitel Vítkovic Libor Witassek. „Zájem o investování a o dceřiné firmy Vítkovic – nikoli o celé uskupení – mají různé skupiny investorů. Nejde jen o čínské investory, ale i o další. Objevil se zájemce také z Polska, za kterým ale stojí americký kapitál,“ řekl.

Podle zdrojů MF DNES má ale čínská CEFC zájem právě o převzetí celých Vítkovic. Na jejich koupi by se Číňané museli domluvit nejen s majoritním vlastníkem Janem Světlíkem, ale i s minoritním akcionářem, skupinou KKCG Karla Komárka. Dohoda by byla těžká, Komárek se Světlíkem jdou spíš proti sobě, než aby spolupracovali.

Změny ve vedení Vítkovice Machinery Group

Situaci ve Vítkovicích však neovlivňuje jen zájem z Číny, ale i změny ve vedení jednotlivých firem. Ty se rozběhly poté, co se část Vítkovic dostala pod tlak věřitelů, a stále pokračují. Ve středu zasáhly i společnost Vítkovice Heavy Machinery (VHM), jednu z opor skupiny, jež je dosud považovaná za zdravou. Ke konci listopadu loňského roku měla VHM podle informací MF DNES závazky po splatnosti přes 825 milionů korun.

Možná i proto ve středu rezignovalo celé vedení VHM. „Rezignovali lidé, kteří měli být tak jako tak odvoláni,“ vysvětlil to šéf Vítkovic Libor Witassek. Změny ve vedení VHM byly podle něj plánovány už dávno.

„Důvodem nespokojenosti mateřské firmy s dosavadním vedením VHM jsou pomalé změny, které neodpovídají strategii mateřských Vítkovic,“ dodává mluvčí Vítkovic Eva Kijonková, podle níž je cílem posílit finanční soběstačnost všech dcer. „Tyto záměry bude nyní prosazovat nové vedení.“

Představenstvo VHM, jež prošlo změnami už před dvěma měsíci, se nyní na rozdíl od výkonného managementu nemění. Odcházející manažeři však svou středeční hromadnou rezignaci vysvětlují jinak než Witassek.

„Celý tým podal rezignaci kvůli špatné finanční situaci firmy. Neustálé slibování světlých zítřků už na nás bylo moc. Měly být zajištěny úvěry, peníze, ale nic z toho se nestalo, úvěry nejsou,“ řekl MF DNES zdroj, dobře informovaný o situaci.

O velké části dřívějších manažerů Vítkovic se ale s respektem vyjadřoval málokdo. Na jejich nízkou profesionalitu poukazovali věřitelé bankrotujících vítkovických firem. Změna nastala většinou až po výměnách vedení, ke kterým došlo ve druhé polovině loňského roku.

„Spolupráce s bývalým vedením byla problematická,“ konstatoval při jednání věřitelského výboru Vítkovice Envi například zástupce Komerční banky. „Současné kroky dlužníka po výměně vedení firmy už vnímám pozitivně.“

Podle Iva Lazeckého, úspěšného krizového manažera, který ve Vítkovicích před časem pracoval, má svůj výrazný podíl na současném stavu i sám Jan Světlík. „Převzal veškeré rozhodování ve firmě, která už byla tak velká, že to nebylo v lidských silách. On je jako manažer lokomotiva, která za sebou táhne vagonky. Nedelegoval věci na manažery, chtěl všechno řídit. Manažeři zpohodlněli a čekali, co řekne Světlík na pondělní poradě,“ popsal jeden z důvodů vítkovického zmaru.

Vítkovice podle něj potřebují řez. „Oddělit perspektivní a neperspektivní firmy. Finančně se stabilizovat, třeba za cenu prodeje některých fabrik.“

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Do sídla Deutsche Bank vtrhlo 170 policistů. Jdou po Panama Papers

Německá banka Deutsche Bank

Sto sedmdesát policistů ve čtvrtek „obracelo šuplíky“ a vyslýchalo zaměstnance v sídle největší německé banky Deutsche...

Netradiční banka v mobilu. Startup Revolut má evropskou bankovní licenci

Revolut nabourává byznys tradičních finančních domů.

Technologické firmy stále častěji nabourávají monopol tradičních finančních domů na poskytování bankovních služeb....

Portál Pepa.cz dluží hotelům až statisíce. Nekomunikuje, stěžují si

Akce

Slevový portál Pepa.cz potichu změnil provozovatele. Část klientů z řad hotelů a cestovních kanceláří nyní upozornila,...

Najdete na iDNES.cz