Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

  18:00aktualizováno  18:00
I propagace na sociální síti Instagram musí mít nějaká pravidla. Rozhodl tak americký úřad na ochranu spotřebitelů, který vyzval populární a vlivné osobnosti, aby otevřeně přiznaly, pokud za reklamu na nějaký výrobek dostávají peníze. Výhradu proti skryté reklamě dostalo přes devadesát celebrit a marketingových firem.

Jednou z celebrit „obviněnou“ ze skryté propagace produktů na Instagramu je i zpěvačka Rihanna. | foto: AP

Americká vládní agentura Federal Trade Commission (FTC, obdoba České obchodní inspekce) se vůbec poprvé zaměřila na to, zda nejsou spotřebitelé klamáni i na sociálních sítích. Zkoumala výběr příspěvků známých lidí, v nichž buď celebrity zmiňovaly nějakou značku nebo které obsahovaly skrytou propagaci nějakého výrobku.

Podle FTC musí každý, kdo zmíní nějakou značku, jasně a zřetelně říct, jak je s ní spojen. Zda například dostal její produkty zdarma, zda za zmínku dostal nějaké peníze nebo zda je s ní spojen ekonomickými či rodinnými vztahy, uvedla stanice BBC.

Akci částečně iniciovalo hnutí Veřejný občan, které loni označilo 113 vlivných osobností, jež něco propagovaly, aniž by zveřejnily, zda z toho nějak těží. Instagram se podle vyjádření skupiny stal „divokým západem skryté reklamy“, která cílí na mladé lidi, především mladé ženy. Mezi „vinnými“ byly i zpěvačka Rihanna nebo modelka a podnikatelka Kim Kardashianová.

„Často není jasné, jestli ty produkty propagují za peníze, nebo proto, že je opravdu používají a doporučují. Značky tento typ marketingu používají jako hlavní způsob, jak zasáhnout mladé spotřebitele. Ale bez jasného označení, že jde o reklamu, dochází ke klamání spotřebitelů,“ tvrdí hnutí.

Cílený marketing

Sociální média jsou celosvětově čím dál důležitějším médiem marketingových kampaní. Zvlášť těch, které se zaměřují na mladé. Proto si firmy k propagaci svých výrobků vybírají celebrity a další osobnosti, které mají hodně „followerů“, tedy lidí, kteří je na sociálních sítích sledují.

Loni se do rozporu s pravidly FTC dostala například společnost Warner Bros, která zaplatila vlivným youtuberům za pozitivní recenzi jedné ze svých videoher, aniž by to přiznala.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Tradiční vlněné válenky s pravou kožešinou zajistí teplo a komfort. Nosí se bez...
Ikonické válenky z ovčí kůže řeší právníci. Firma z USA dusí konkurenci

V Austrálii je slovo ugg obecným pojmenováním vysokých bot z ovčí kůže, které se často nosí místo bačkor. V USA je to ale značka a pro jednu firmu velký...  celý článek

Lego představilo novou kolekci s názvem Ženy ve vesmíru.
Lego před Vánocemi servíruje novou kolekci: oslavuje úspěšné ženy NASA

I letos chce společnost Lego podpořit své vánoční tržby uvedením nové kolekce. Tentokrát míří nejnovější stavebnice na milovníky vesmíru a zároveň obdivovatele...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.