Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

  18:00aktualizováno  18:00
I propagace na sociální síti Instagram musí mít nějaká pravidla. Rozhodl tak americký úřad na ochranu spotřebitelů, který vyzval populární a vlivné osobnosti, aby otevřeně přiznaly, pokud za reklamu na nějaký výrobek dostávají peníze. Výhradu proti skryté reklamě dostalo přes devadesát celebrit a marketingových firem.

Jednou z celebrit „obviněnou“ ze skryté propagace produktů na Instagramu je i zpěvačka Rihanna. | foto: AP

Americká vládní agentura Federal Trade Commission (FTC, obdoba České obchodní inspekce) se vůbec poprvé zaměřila na to, zda nejsou spotřebitelé klamáni i na sociálních sítích. Zkoumala výběr příspěvků známých lidí, v nichž buď celebrity zmiňovaly nějakou značku nebo které obsahovaly skrytou propagaci nějakého výrobku.

Podle FTC musí každý, kdo zmíní nějakou značku, jasně a zřetelně říct, jak je s ní spojen. Zda například dostal její produkty zdarma, zda za zmínku dostal nějaké peníze nebo zda je s ní spojen ekonomickými či rodinnými vztahy, uvedla stanice BBC.

Akci částečně iniciovalo hnutí Veřejný občan, které loni označilo 113 vlivných osobností, jež něco propagovaly, aniž by zveřejnily, zda z toho nějak těží. Instagram se podle vyjádření skupiny stal „divokým západem skryté reklamy“, která cílí na mladé lidi, především mladé ženy. Mezi „vinnými“ byly i zpěvačka Rihanna nebo modelka a podnikatelka Kim Kardashianová.

„Často není jasné, jestli ty produkty propagují za peníze, nebo proto, že je opravdu používají a doporučují. Značky tento typ marketingu používají jako hlavní způsob, jak zasáhnout mladé spotřebitele. Ale bez jasného označení, že jde o reklamu, dochází ke klamání spotřebitelů,“ tvrdí hnutí.

Cílený marketing

Sociální média jsou celosvětově čím dál důležitějším médiem marketingových kampaní. Zvlášť těch, které se zaměřují na mladé. Proto si firmy k propagaci svých výrobků vybírají celebrity a další osobnosti, které mají hodně „followerů“, tedy lidí, kteří je na sociálních sítích sledují.

Loni se do rozporu s pravidly FTC dostala například společnost Warner Bros, která zaplatila vlivným youtuberům za pozitivní recenzi jedné ze svých videoher, aniž by to přiznala.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Marihuana boduje na burze, jde o první emisi akcií tohoto typu v historii

V Kalifornii je od roku 2018 možné pěstovat a prodávat marihuanu pro rekreační...

Kanadský pěstitel lékařské marihuany Tilray od čtvrtka obchoduje se svými podíly na newyorské burze Nasdaq. Konopná...

Kimova země nevzkvétá. Loni zažila největší ekonomický propad za 20 let

Kim Čong-un na sjezdu Korejské strany pracujících (9. května 2016)

Hrubý domácí produkt Severní Koreje se loni snížil o 3,5 procenta, což je nejhlubší propad za 20 let. Ekonomiku...

Najdete na iDNES.cz