Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

  11:36aktualizováno  11:36
Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Největší osobní železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

"Máme v rukou posudky od tří dopravců, chceme si teď nechat udělat vlastní," řekl místopředseda ÚOHS Michal Petr. Každý totiž říká něco jiného: zatímco posudky od Regiojetu a Leo Express tvrdí, že dráhy mezi Prahou a Ostravou prodělávají a zlevněním zneužily svého dominantního postavení, posudek drah vyznívá opačně.

"Ukazuje, že nejsou v zóně, která by prokazovala zneužití dominance," řekl Petr.

ÚOHS si už v minulosti stěžoval, že od dopravců nezískává všechna potřebná data, vyznat se ve veřejně přístupných údajích drah je navíc velmi složité.

Například vyúčtování nákladů na jednotlivé rychlíkové linky, které před časem zveřejnilo ministerstvo dopravy, odhalilo rozdíly i v řádu desítek procent u zdánlivě stejně vysokých nákladů, jako jsou například mzdy nebo náklady na naftu.

Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli.

ÚOHS musí navíc vymezit i to, na jakém relevantním trhu bude chování drah vůči konkurenci zkoumat. Tato otázka ještě není uzavřena a podle Petra zatím nelze vyloučit, že by se jednalo jen o pendolina, tedy jen o část spojů mezi Prahou a Ostravou. Na stejné trase přitom jezdí i expresy, které jsou jen nepatrně pomalejší než pendolina.

Taková představa se nelíbí především RegioJetu. "Pokud by nebyly expresy konkurenční, neměly pak dráhy důvod snižovat jejich cenu," míní šéf RegioJetu Radim Jančura.

Boj tří dopravců mezi Prahou a Olomoucí začala řešit už i Evropská komise, na kterou se obrátil Leo Express. Tomu se nelíbí především souběh vlaků EC/IC na této trase směrem na Slovensko objednaných a placených ministerstvem dopravy, které pokrývají většinu trasy, kde jezdí i soukromí dopravci. Českým drahám na této trase stát ročně zaplatí přes 300 milionů korun. Podle informací MF DNES by mělo dojít k jednání v Bruselu na toto téma ještě tento měsíc.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Najdete na iDNES.cz