Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

  1:00
Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru nebo LCD displeji se mění ceny v mžiku, jedním klikem. Těmto digitálním cenovkám začínají pomalu tuzemské firmy přicházet na chuť. Jejich boom trh čeká v příštích letech.
Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Digitální cenovky v prodejně Tchibo. | foto: Tchibo

Možná už jste si toho všimli. Elektronické regálové etikety nasadily do svých prodejen například obchod s elektronikou Datart, řetězec hypermarketů Kaufland, síť Tchibo, ale také internetoví obchodníci Alza.cz či CZC.cz do svých kamenných poboček. Další firmy o technologii uvažují. Zatím je ve více než stovce českých obchodů.

„V tuto chvíli čeští retaileři silně uvažují o pilotování těchto zařízení na své prodejny, ale jen do části obchodu, kde se pravidelně mění ceny,“ říká Stanislav Zrcek ze společnosti Diebold Nixdorf, která do obchodů instaluje digitální cenovky francouzské firmy Ses imagotag. Řada klientů je však k novince opatrná. „Myslím, že to ještě bude nějakou dobu trvat,“ dodal.

Stejný dojem má Martin Rösler, manažer prodeje společnosti VKF Renzel/troniTAG, nabízející konkurenční řešení. „Hodně firem po tom pokukuje, ale trochu chybí odvaha učinit inovativní krok. Větší rozvoj v ČR odhadujeme během dvou až tří let,“ podotkl. Slovenský trh je napřed, cenovky tam nasadila i družstevní síť COOP.

Firmy odrazuje finanční náročnost

Jedním z důvodů, proč firmy právě teď investici zvažují, je akutní nedostatek pracovní síly v oblasti maloobchodu. Jenomže pro mnohé jsou digitální cenovky stále příliš drahé. Orientační náklady investice na jedno oddělení hypermarketu včetně cloudového řešení jdou do statisíců korun.

Nasazení cenovek zvažuje třeba řetězec hypermarketů Globus, jeden z lídrů v zavádění inovací, který před lety představil nakupování pomocí digitálních skenerů. Hlavní benefit vidí v úspoře času personálu. Jen u mléčného sortimentu totiž zaměstnanci stráví desítky hodin měsíčně výměnou papírových etiket.

Přesto zatím váhá. „Prověřujeme jejich slučitelnost s našimi interními systémy, jejich instalaci teprve zvažujeme a není pro nás zatím vzhledem k vysokým nákladům aktuální,“ uvedla mluvčí Pavla Hobíková. Drahé jsou i pro tuzemský COOP, který je již testoval. Diskont Lidl se tak daleko ještě nedostal, ale do budoucna je nevylučuje.

Už to není sci-fi. Náladu zákazníka poznají senzory, říká inovátor obchodů

Z obchodních řetězců s nabídkou potravin se tedy klasických cenovek prozatím zbavuje jen Kaufland. Ceny mění na dálku přes wi-fi u zeleniny a ovoce ve svých sedmdesáti prodejnách. Do konce roku budou digitální cenovky na všech zhruba sto pobočkách a do budoucna se objeví i na pečivu.

„Představují i jasnější značení pro zákazníka. Jedná se také o zjednodušení práce zaměstnanců. Není nutné tisknout cenovky a dochází k úspoře papíru,“ shrnula mluvčí Renata Maierl.

Ti, kdo s digitálními cenovkami již pracují, si je vesměs pochvalují. Tchibo je po testování od roku 2016 loni zavedlo do 39 kamenných prodejen, tedy do všech kromě dvou obchodů s outletovým zbožím.

„Velice se nám osvědčily, jelikož vypadají hezky a jsou pro zákazníky dobře čitelné,“ shrnula mluvčí Eva Kotýnková. Rychlé přeceňování se firmě hodí, protože každý týden obměňuje kolekci. Ceny pak rychle mění například z důvodu slevových akcí a happy hour. „Můžeme tak snadno reagovat třeba na počasí nebo na aktuální situaci v prodeji,“ dodala.

Na západě už cenovky komunikují se smartphony

Prodejce elektroniky Datart představil novinku v roce 2015 v rámci uvedení konceptu „Prodejna 21. století“. Spolu s tím, jak přestavuje své kamenné obchody v duchu tohoto konceptu, zavádí digitální cenovky u vybraného zboží. „I kdybychom cenu měnili desetkrát denně, vydrží v provozu tři roky. Jediné negativum jsou vysoké počáteční investice, kdy na jednu prodejnu vychází v řádu statisíců korun,“ popsala mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

Zatímco tuzemští obchodníci používají cenovky jen k rychlému přeceňování zboží, v západní Evropě už testují jejich širokou marketingovou nadstavbu. Cenovka se stává samostatným nosičem mnoha dalších informací, které zákazníkovi s chytrým telefonem předává pomocí GPS lokalizace, NFC technologie či bluetooth.

Pokud například zákazník přiloží mobil k cenovce u regálu se sýrem, vyskočí mu zpráva, že se zakoupením sýru získá slevu na určité víno. K akčnímu zboží nebo položkám z nákupního seznamu jej systém rychle zavede pomocí ultraširokopásmových rádiových vln, protože zná jeho přesnou polohu v prodejně. Když zákazník chce, dostane zprávu o volné pokladně. Nebo si zjistí detaily o zboží, nutričních hodnotách a hodnocení veřejností.

Obchodníkům se tím dostane do rukou obří množství dat, které pro ně budou cennější než data z věrnostních karet. Budou moci přesněji analyzovat nákupní chování a zacílit reklamní nabídky. To je dosud výhodou e-shopů, kde zákazník zanechává svou digitální stopu.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...