Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

  1:00
Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru nebo LCD displeji se mění ceny v mžiku, jedním klikem. Těmto digitálním cenovkám začínají pomalu tuzemské firmy přicházet na chuť. Jejich boom trh čeká v příštích letech.
Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Digitální cenovky v prodejně Tchibo. | foto: Tchibo

Možná už jste si toho všimli. Elektronické regálové etikety nasadily do svých prodejen například obchod s elektronikou Datart, řetězec hypermarketů Kaufland, síť Tchibo, ale také internetoví obchodníci Alza.cz či CZC.cz do svých kamenných poboček. Další firmy o technologii uvažují. Zatím je ve více než stovce českých obchodů.

„V tuto chvíli čeští retaileři silně uvažují o pilotování těchto zařízení na své prodejny, ale jen do části obchodu, kde se pravidelně mění ceny,“ říká Stanislav Zrcek ze společnosti Diebold Nixdorf, která do obchodů instaluje digitální cenovky francouzské firmy Ses imagotag. Řada klientů je však k novince opatrná. „Myslím, že to ještě bude nějakou dobu trvat,“ dodal.

Stejný dojem má Martin Rösler, manažer prodeje společnosti VKF Renzel/troniTAG, nabízející konkurenční řešení. „Hodně firem po tom pokukuje, ale trochu chybí odvaha učinit inovativní krok. Větší rozvoj v ČR odhadujeme během dvou až tří let,“ podotkl. Slovenský trh je napřed, cenovky tam nasadila i družstevní síť COOP.

Firmy odrazuje finanční náročnost

Jedním z důvodů, proč firmy právě teď investici zvažují, je akutní nedostatek pracovní síly v oblasti maloobchodu. Jenomže pro mnohé jsou digitální cenovky stále příliš drahé. Orientační náklady investice na jedno oddělení hypermarketu včetně cloudového řešení jdou do statisíců korun.

Nasazení cenovek zvažuje třeba řetězec hypermarketů Globus, jeden z lídrů v zavádění inovací, který před lety představil nakupování pomocí digitálních skenerů. Hlavní benefit vidí v úspoře času personálu. Jen u mléčného sortimentu totiž zaměstnanci stráví desítky hodin měsíčně výměnou papírových etiket.

Přesto zatím váhá. „Prověřujeme jejich slučitelnost s našimi interními systémy, jejich instalaci teprve zvažujeme a není pro nás zatím vzhledem k vysokým nákladům aktuální,“ uvedla mluvčí Pavla Hobíková. Drahé jsou i pro tuzemský COOP, který je již testoval. Diskont Lidl se tak daleko ještě nedostal, ale do budoucna je nevylučuje.

Už to není sci-fi. Náladu zákazníka poznají senzory, říká inovátor obchodů

Z obchodních řetězců s nabídkou potravin se tedy klasických cenovek prozatím zbavuje jen Kaufland. Ceny mění na dálku přes wi-fi u zeleniny a ovoce ve svých sedmdesáti prodejnách. Do konce roku budou digitální cenovky na všech zhruba sto pobočkách a do budoucna se objeví i na pečivu.

„Představují i jasnější značení pro zákazníka. Jedná se také o zjednodušení práce zaměstnanců. Není nutné tisknout cenovky a dochází k úspoře papíru,“ shrnula mluvčí Renata Maierl.

Ti, kdo s digitálními cenovkami již pracují, si je vesměs pochvalují. Tchibo je po testování od roku 2016 loni zavedlo do 39 kamenných prodejen, tedy do všech kromě dvou obchodů s outletovým zbožím.

„Velice se nám osvědčily, jelikož vypadají hezky a jsou pro zákazníky dobře čitelné,“ shrnula mluvčí Eva Kotýnková. Rychlé přeceňování se firmě hodí, protože každý týden obměňuje kolekci. Ceny pak rychle mění například z důvodu slevových akcí a happy hour. „Můžeme tak snadno reagovat třeba na počasí nebo na aktuální situaci v prodeji,“ dodala.

Na západě už cenovky komunikují se smartphony

Prodejce elektroniky Datart představil novinku v roce 2015 v rámci uvedení konceptu „Prodejna 21. století“. Spolu s tím, jak přestavuje své kamenné obchody v duchu tohoto konceptu, zavádí digitální cenovky u vybraného zboží. „I kdybychom cenu měnili desetkrát denně, vydrží v provozu tři roky. Jediné negativum jsou vysoké počáteční investice, kdy na jednu prodejnu vychází v řádu statisíců korun,“ popsala mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

Zatímco tuzemští obchodníci používají cenovky jen k rychlému přeceňování zboží, v západní Evropě už testují jejich širokou marketingovou nadstavbu. Cenovka se stává samostatným nosičem mnoha dalších informací, které zákazníkovi s chytrým telefonem předává pomocí GPS lokalizace, NFC technologie či bluetooth.

Pokud například zákazník přiloží mobil k cenovce u regálu se sýrem, vyskočí mu zpráva, že se zakoupením sýru získá slevu na určité víno. K akčnímu zboží nebo položkám z nákupního seznamu jej systém rychle zavede pomocí ultraširokopásmových rádiových vln, protože zná jeho přesnou polohu v prodejně. Když zákazník chce, dostane zprávu o volné pokladně. Nebo si zjistí detaily o zboží, nutričních hodnotách a hodnocení veřejností.

Obchodníkům se tím dostane do rukou obří množství dat, které pro ně budou cennější než data z věrnostních karet. Budou moci přesněji analyzovat nákupní chování a zacílit reklamní nabídky. To je dosud výhodou e-shopů, kde zákazník zanechává svou digitální stopu.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...