Centrum.cz získalo investory

- Zájem zahraničních finančních investorů o české internetové společnosti neuvadá. Do společnosti NetCentrum provozující internetový portál centrum.cz kapitálově vstupuje investiční fond Baring Communications Equity, člen holandské ING Group, a Intel Capital. Po obdobných transakcích, které v dřívějších měsících tohoto roku oznámily seznam.cz a atlas.cz, se tak partnerů dočkal i jeden z nejmladších portálů, tedy jakýchsi vstupních bran do internetu.
"Určitě ještě přijdou i další. Zájem bude hodně o softwarové firmy. A do roka očekávám, že se zde objeví velké americké společnosti, které se zde budou chtít uchytit. Akvizice pro ně bude levnější než začínat něco nového s obrovskými náklady na reklamu," soudí Petr Polách z investiční společnosti Bmp. Předseda představenstva Computer Pressu Jiří Hlavenka odhaduje, že letos by obdobně jako centrum.cz mohlo změnit majitele ještě dalších deset až patnáct internetových firem.

Podle Michala Rostocka z Venture Investors bude po současných investicích následovat brzy další vlna. "Současní investoři nakupují, aby za půl roku prodali na burze nebo strategickému investorovi za desetinásobek hodnoty," říká. S tím ostatně souhlasí i spolumajitel NetCentra Oldřich Bajer. "Burza nebo strategický partner přijdou na řadu řádově za měsíce," tvrdí Bajer.

Výši investice ani přesný podíl, jaký Intel a Baring v NetCentru získají, žádná ze stran neuvedla. "Oba investoři dohromady získají minoritní část," sdělil Predrag Jakšic z české pobočky Intelu. Kvůli budoucím aktivitám a případnému vstupu na burzu založili investoři a dosavadní vlastníci firmu v Holandsku, která bude stoprocentním vlastníkem tuzemské odnože.

"K výši investice se nebudeme vyjadřovat, ale hodnota firmy je srovnatelná s konkurencí a pohybuje se v řádech stovek milionů korun," říká Bajer.

S finančními partnery plánuje nyní centrum.cz rozšíření svých aktivit a expanzi do dalších zemí středoevropského regionu. "Cíl je vytvořit něco, kam uživatel přijde a kde zároveň nalezne vše potřebné. Nejen vyhledávací rozcestí, které ho vzápětí odešle někam jinam," vysvětluje Bajer.

Posílit by tedy mělo elektronické obchodování či zpravodajství.
V nabalení doplňkových služeb okolo původní čistě vyhledávací služby vidí šanci portálů Jiří Hlavenka. "Nemůže to být jen metro, které někam lidi zadarmo odveze, vyloží je, a oni utratí peníze někde jinde. Třeba americké Yahoo má už kolem sebe obchody, média nebo připojení k internetu," míní Hlavenka.