Podle statistiky společnosti Webfarm dosáhla v úterý průměrná cena benzinu 32,21 koruny, což je proti pondělí o korunu dvacet více.
V některých větších městech či ve stanicích v pohraničí, kam jezdí tankovat Rakušané a Němci, se ceny naturalu stále více přibližují pětatřiceti korunám za litr.
Z celkem 206 čerpacích stanic po celé republice, které v pondělí a pak znovu v úterý oslovili redaktoři MF DNES, jich 159 v posledních hodinách zvedlo ceny.
Někde bylo zdražení skokové, jako třeba u benzinky Shell v pražské Bohdalecké ulici - o čtyři koruny - nebo na Velkomoravské ulici v Olomouci - o tři.
Na druhou stranu však některé pumpy, které v průběhu pondělka vyhnaly cenu k pětatřiceti korunám, včera zlevňovaly. Ke snížení ceny sáhly především čerpací stanice Shell. Například ta v Jičínské ulici v Mladé Boleslavi v pondělí zvýšila cenu naturalu z 30,50 koruny skoro o tři koruny na 34,40, ale v úterý v poledne cenu srazila na 33,50 koruny.
Podobně se hýbaly i ceny nafty, která podražila v pondělí o korunu šedesát a včera šla cena o šedesát haléřů dolů na 30,90 koruny.
"Ukázalo se, že cena byla pro zákazníky neúnosná, přestali k nám jezdit, takže se zlevnit muselo," vysvětlila pracovnice pumpy, která měla směnu včera odpoledne. Zda se po zlevnění benzinu zájem zákazníků vrátil k normálu, už však uvést nechtěla. "Promiňte, ale nepodáváme tisku informace," řekla.
Podobně sáhla ke snížení ceny benzinka Shell v Rumburku, ve Zlíně i v řadě dalších měst. Zlevňovali i někteří drobní majitelé, nejen velké mezinárodní řetězce. Celkem zpravodajové MF DNES objevili v regionech osm pump, které šly s cenou dolů.
Naopak někteří majitelé pump v úterý stále ještě o zdražení uvažovali. "Budeme cenu zvedat, i když zatím ještě nevíme o kolik," řekl například zaměstnanec firmy Framex v Hochově Týnci na Pardubicku.
Cenu zatím nezvyšují firmy, které doprodávají starší zásoby. Například společnost VHL Tábor u pumpy v Plané nad Lužnicí držela až do pondělí cenu těsně nad třiceti korunami, včera už však prodávala natural za 31,90.
"Důvodem jsou nové nákupní ceny při novém závozu. A možná se budou ještě zvedat," vysvětluje jednatelka firmy Jitka Lišková. Není tedy jisté, že u pump bude platit obvyklá praxe, podle níž se ceny upravují v noci z pondělí na úterý a drží se pak celý týden.
"Náš dodavatel ceník upravuje sice většinou v úterý, ale někdy i v průběhu týdne, když potřebuje zavézt naše nádrže benzinem nakoupeným za nové ceny," říká Lišková. Jasné je v této chvíli tedy jen jediné: rozkolísaný trh s benzinem zatím stále hledá svou cenovou hladinu a v příštích dnech se zřejmě bude dál hýbat.
Na společnost Platts jsou napojeni největší producenti a obchodníci v Evropě. Ti denně sledují informace o cenových úrovních. Sledují, co se jak prodává a také kotace jednotlivých komodit. Podle nich pak stanoví své ceny.
Ceny benzinu nejsou žádná alchymie, říká šéf firmy Čepro Ceny benzinu v Česku by měly po dosažení současných vrcholů stabilizovat a postupně opět klesat. Říká to Pavel Švarc, šéf státní společnosti Čepro, která je je jedním z významných prodejců ropných produktů na českém trhu. Společnost se také stará o státní hmotné rezervy. Kdo rozhoduje o tom, že se v Česku zdražuje benzin? Proč musí ceny u našich čerpacích stanic kopírovat zrovna komoditní burzy v Nizozemsku, když k nám jde ropa benzin z mnoha různých trhů? Jak kotace funguje a co si pod ní přesně představit? Proč se při obchodování cena neřídí jen dohodami mezi nakupujícím a prodávajícím, ale radami nějaké soukromé firmy? Jak jinak chcete stanovit cenu na tak rychle se obracející zboží, jako jsou pohonné hmoty? Při obchodech s komoditami vždycky musíte mít nějakou referenční bázi, podle které se cena určuje. Takže cenu, za kterou se ropa či benzin doveze do Česka a kterou potom kopírují prodejní ceny u čerpacích stanic, vlastně stanoví experti firmy Platts? Jak velký prostor mají dovozci benzinu pro to, aby si zvedali své marže? Lidi nás obviňují z toho, že si na současném růstu ceny mastíme kapsy, ale já přece nemohu prodávat levně, když nakupuji dráž. Nemůžu nakoupit ropu na úrovni Platts plus dvanáct a prodat na úrovni Platts plus deset. Tak se obchody dělat nedají. Když se ráno podívám na kotaci Plattsu a vidím, že je benzin na 650 dolarech, přece ho nebudu prodávat levněji. Ceny v České republice prostě kopírují ceny, za jaké se obchoduje v Evropě. Kdyby to bylo tak, jak říkáte, pak by ale všichni obchodníci, kteří mají přístup k informacím Plattsu, měli vždy stejné zisky nebo ztráty. Tak to ale nechodí, ne? Kolik je vůbec firem, jež do České republiky dovážejí benzin nebo ropu, kterou pak zpracovávají tuzemské rafinerie? Jak velká je v tomto oboru konkurence?Nevím přesně, ale určitě jich jsou desítky. Máte nějaké vlastní vysvětlení, proč od poloviny minulého týdne tak prudce vyletěly ceny benzinu? Jak dlouho podle vás ceny porostou? Máme čekat ještě další zdražování u pump? Současné ceny tedy podle vás budou platit přinejmenším ještě několik měsíců? Spíš bych řekl, že cena bude postupně klesat podle toho, jak se bude dařit zásobovat americký trh z jiných částí země, než je Mexický záliv. |