Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Evropa se topí v mléce, ceny v obchodech však klesají jen pomalu

  • 107
Mléko v obchodech zlevňuje. Ceny pro spotřebitele však klesají výrazně méně než výkupní ceny zemědělců. Zatímco chovatelé dojnic mluví o největší mléčné krizi posledních let, rozdíly mezi výkupní a koncovou cenou mléka dosáhly rekordní hodnoty.

Cena mléka v prodejnách v březnu podle dat Českého statistického úřadu klesla na 16,14 koruny za litr. Ještě před rokem se přitom pohybovala kolem 19 korun. Zákazníci by tedy mohli jásat.

Paradoxně však bylo mléko jen málokdy tak drahé. Alespoň tedy z pohledu marží. Výkupní ceny zemědělců se totiž kvůli přebytku bílé tekutiny na evropském trhu propadly pod sedm korun.

Mléko v akci

Chcete nakupovat mléčné výroky v akci? Na AkcniCeny.cz najdete informace, v jakém obchodě je aktuálně levné mléko.

Současně si můžete prohlédnout akční letáky svých oblíbených řetězců.

Podle propočtů iDNES.cz je tak rozdíl mezi výkupní a prodejní cenou neuvěřitelných 137 procent. Vyšších hodnot dosahoval rozdíl za uplynulých osm let pouze loni v srpnu, kdy vrcholila první vlna probíhající mléčné krize.

Na aktuální situaci tak profitují především mezičlánky dodavatelského řetězce. Zda jde o distributory, obchodníky nebo zpracovatele tedy mlékárny, nelze rozklíčovat. Chovatelé dojnic naopak zažívají jedno z nejhorších období v historii. Ruské embargo na vývoz potravin zapříčinilo, že produkce určená původně pro východní trhy zůstává v Evropě. K tomu loni na jaře přibyl konec takzvaných mléčných kvót. Kritizovaný systém regulačních opatření určoval jednotlivým státům maximální možnou výši produkce.

Aktuální nadprodukce tak tlačí výkupní ceny dolů, podle zemědělců se současná cena za litr pohybuje zhruba dvě koruny pod výrobními náklady. „Situace, kdy náklady na výrobu litru mléka jsou o téměř dvě koruny vyšší než je výkupní cena, je dlouhodobě neúnosná,“ říká šéf společnosti Úsovsko sídlící v Klopině na Mohelnicku Jiří Milek.

Podle agrárního analytika Petra Havla se však ceny nemohou na vysoce konkurenčním trhu dlouhodobě udržet. „Ceny v řetězcích se tedy projeví s určitým zpožděním,“ předpokládá Havel a historické zkušenosti jeho slova potvrzují.

Také při krizi v roce 2009, kdy se výkupní ceny propadly na rekordně nízké hodnoty podobně jako letos, byl rozdíl mezi výkupní a prodejní cenou velmi vysoký. Pak však začal rychle klesat a následovalo naopak období nízkých marží.

Podle mluvčího prodejen Albert Jiřího Marečka se pokles ceny už nyní projevuje ve slevách, ve kterých se prodá až osmdesát procent mléka. „Mléko je silně promovaná kategorie a průměrná cena nejprodávanějšího polotučného se tak pohybuje v hrubém zaokrouhlení na hranici dvanácti korun,“ uvedl Mareček.

,