Po zlevnění škodovek už není tak výhodné je vozit ze zahraničí, přesto se v cenících dají najít zajímavé rozdíly.

Po zlevnění škodovek už není tak výhodné je vozit ze zahraničí, přesto se v cenících dají najít zajímavé rozdíly. | foto: Iveta Lhotská

Ceny nových aut v Česku klesaly nejrychleji v Evropě

  • 59
Ještě před rokem patřilo Česko k nejdražším zemím pro nákup auta. Nový průzkum Evropské komise přinesl příjemné překvapení – v Česku se snížily ceny aut nejvíce v celé Evropě.

Dění v autosalonech tak vedle zlevňování potravin a elektroniky nejvíce přispívá k tomu, že ceny v ČR v červnu rostly v meziročním srovnání nejméně za posledních pět a půl roku – pouze o 1,2 procenta.

Ceny nových aut klesly podle statistiků o 8,7 procenta. Studie Evropské komise ukazuje na ještě větší propad, za celý loňský rok klesly v celé Evropské unii ceny očištěné o inflaci o 1,3 procenta, v Česku o 11,6 procenta.

Čtěte: Ceny aut padají 

"Ceny v dříve drahých zemích, konkrétně v Česku a na Slovensku, klesly na střední úroveň," uvádí zpráva.

Neznamená to, že by byl nákup aut v Česku vždy nejvýhodnější. Každopádně jsou nová auta nejdostupnější v historii, zvláště při přepočtu na průměrný plat.

"Je to díky kombinaci klesající poptávky a akčních slev. Konkurenční tlak je veliký," vysvětlil Patrik Fanc z českého zastoupení Kia Motors.

Autobazary šly s cenou dolů

Za rok tak přibylo výrazně modelů aut, jež stojí méně než dvě stě tisíc, největší cenový sešup však zažila hlavně střední třída aut. Na slevy Češi slyší dobře, zdejší trh patří k těm nejcitlivějším na cenu.

"Pokud automobilka přijde s novou akcí, tak vždy přijde více lidí," potvrzuje Radek Donner z autosalonu NH Car.

Průzkum Evropské komise se vztahuje na ceny k začátku letošního roku. Od té doby ceny v autosalonech ještě spíše poklesly. Komise však zkoumá katalogové ceny, nikoliv akční nabídky.

I díky slevám za první pololetí prodeje osobních aut vzrostly o sedm procent, v červnu však trh už klesl, a to především kvůli propadu prodejů osobních aut pro firmy. Padající ceny nových vozů se promítly i do cen v autobazarech, řada majitelů ojetin musela s cenou dolů i o desítky procent.

I přes velké zlevnění jsou v cenách aut v jednotlivých zemích stále výrazné rozdíly, a tak auta putují kvůli rozdílným cenám na nesmyslné cesty. Například z Německa do Česka a pak zpět. Jen kvůli ceně nebo nedostatečné kvótě na počet dodaných aut na určitý trh.

"Stále se vyplatí dovážet. Tento obchod kvete. Za poslední půlrok se ale více vozí ven, hlavně menší auta. Ta jsou u nás levnější než třeba v Německu," říká jeden z obchodníků s novými vozy, který se v byznysu s převozy aut pohybuje.

Slevy aut ještě potrvají

Po zlevnění škodovek už není tak výhodné je vozit ze zahraničí, přesto se dají najít v cenících zajímavé rozdíly. Škodovky se teď hodně vozí například z Pobaltí, tedy zemí s největším poklesem ekonomiky.

Česko už není tak vykřičeně drahou zemí na auta jako dříve. Ještě před rokem totiž byla nejvyšší cena v Evropě u téměř poloviny aut v průzkumu právě v Česku. Teď je v Česku z celé Evropy nejdražších jen pět vozů, tři jsou naopak dokonce nejlevnější z celé Evropy.

Automobilky žebříčky pravidelně zpochybňují – podle nich se prodává v každé zemi vozidlo s jinou výbavou. Například škodovky koupené ve Španělsku mají slabší topení.

Narazily už ceny aut na své dno a přijde zdražení? Prodejci mluví opatrně.

"Níž už ceny nemohou jít, z marží jsme si hodně ukrojili," dodal Fanc. Podle Pavla Tunkla, tajemníka Sdružení dovozců automobilů, je možné, že akční slevy ještě chvíli potrvají a udrží ceny aut na stejné úrovni.