Internetoví prodejci válčí o zákazníky, ceny parfémů klesají. Ilustrační foto

Internetoví prodejci válčí o zákazníky, ceny parfémů klesají. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ceny parfémů na internetu klesají, prodejci válčí o zákazníky

  • 80
Parfémy renomovaných značek zažívají v internetových obchodech cenový "sešup". Prodejců parfémů je totiž tolik, že mezi sebou doslova válčí o každého zákazníka. Na trh s vůněmi navíc nedávno vstoupily velké společnosti jako Alza.cz nebo Mall.cz, které ceny stlačily ještě níže.

"Ještě před rokem se na internetu prodávaly parfémy s třiceti i čtyřicetiprocentní marží, dnes je to dvacet procent a za pár měsíců budeme na deseti. Řada menších prodejců zkrachuje," uvedl Martin Rozhoň, šéf internetové firmy Vivantis, pod níž spadá například obchod Parfémy.cz.

Podle něj je na trhu už příliš "těsno" a ze současných zhruba 650 prodejců musí v konkurenčním boji velká část padnout.

Významnou roli ve zlevňování sehrály i dva z největších internetových obchodů v Česku, Alza.cz a Mall.cz, které do této oblasti vstoupily poměrně nedávno a díky své velikosti si mohly dovolit prodávat s nižším ziskem než menší rivalové.

Konkurenční boj má ovšem i stinné stránky. Aby mohli být internetoví prodejci tak levní, musí velkou část svého sortimentu dovážet z ciziny, což v sobě skrývá riziko.

Stejná lahvička, různý původ

"Je velký rozdíl v parfému určeném pro blízkovýchodní podnebí a pro středoevropské. Liší se totiž v množství vonné esence, a tak pokud někdo dováží parfémy například z Dubaje, nemusí vůbec vonět tak, jak mají," upozorňuje Ondřej Fryc, spolumajitel Mall.cz. Doporučuje tak před nákupem ověřit, odkud lahvička je.

Před "šedými" dovozy z teplých krajů varují i tradiční prodejci parfémů, kteří stavějí ověřený původ zboží mezi hlavní důvody, proč raději nakupovat u nich. Svatopluk Novotný ze sítě parfumerií FAnn upozorňuje, že se nepoctiví internetoví prodejci snaží zamaskovat dovoz z ciziny tím, že odstraňují originální čárové kódy a lepí místo nich vlastní.

"Dle informací od oficiálních distributorů pochází až 90 procent zboží internetových obchodů z neoficiálních distribučních kanálů," dodává Novotný.

Kromě toho, že zákazník nezjistí původ zboží, se tak nedozví například ani datum expirace. Jaká část z nich je pro tuzemské podmínky nevyhovující, ovšem už není možné zjistit.