Ceny počítačů klesají

  • 49
Ceny počítačů v tuzemsku klesají. I když cenová válka mezi výrobci, která probíhá hlavně v Severní Americe, u nás ještě naplno nepropukla, ceny spadly i o víc než deset procent. "Kancelářský počítač, který stál počátkem roku 25 tisíc, je teď za sedmnáct," říká Robert Novotný, šéf domácího výrobce počítačů Mironet.

Podle výrobců za to může zejména velmi příznivý kurz dolaru a nízké ceny součástek, které se za dolary dovážejí z jihovýchodní Asie. "Cítíme také tlak konkurence na snížení marží, zisky nám však kvůli tomu zatím nepoklesly," uvedl zástupce jednoho z velkých tuzemských prodejců, který si nepřál uvést své jméno.

Počítače míří do hypermarketů
Odborníci počítali pro letošní rok s růstem prodaných počítačů o pět procent. Oproti posledním dvěma letům by šlo o polovinu nižší tempo růstu.

Důvodem je především nízká poptávka ze strany státních institucí a škol, které dosud patřily díky projektu Internet do škol mezi největší a nejlukrativnější zákazníky. Firmy se proto musí zaměřovat na nové zákazníky a způsoby prodeje.

Zatímco loni se podle průzkumu společnosti IDC Cema prodalo prostřednictvím hypermarketů jen pět procent počítačů, letos jejich podíl prudce roste.

"V hypermarketech jsme letos prodali už 58 procent počítačů značky Brave," uvedl Tomáš Kudweis z firmy ProCA. Další výrazné zvýšení prodeje přes velkoprodejny očekává během následujících týdnů v souvislosti s návratem dětí do školních lavic.

Lépe se prodávají notebooky
V kategorii osobních počítačů nejvýrazněji roste prodej notebooků. "Přenosné počítače tvoří již pětinu našich prodejů," uvedl Novotný. Prodejci unisono hovoří až o třicetiprocentním nárůstu. Důvodem dobrých prodejů je především jejich strmě klesající cena.

Podle šéfredaktora serveru Notebooky.cz Bohumila Hyánka nastal první zlom v okamžiku, kdy se laptopy dostaly pod čtyřicet tisíc korun. Letos už podle něj stojí hodně notebooků méně než třicet tisíc korun, a to i včetně daně. "Řada lidí se rozhodne ve prospěch přenosného počítače, který je nyní jen o deset tisíc dražší než srovnatelný stolní," říká Hyánek.

V zahraničí se bojuje ostřejšími zbraněmi
Pokles cen na domácím trhu a větší zájem o notebooky je jen mírnějším odrazem toho, co se děje na počítačovém trhu v cizině. Na rozdíl od tuzemského, na kterém jsou hlavně lokální značky, bývá zahraniční trh označován za "závod dvou koní" - společností Hewlett-Packard a Dell.

Podle posledních údajů ovládá Dell asi 17,6 procenta světového trhu s PC, Hewlett-Packardu, který loni získal značku Compaq, patří 16,1 procenta. Dell byl přitom před pěti lety zhruba poloviční než Compaq.

Dokázal se však prosadit agresivní cenovou politikou, kdy prodává přímo konečným zákazníkům přes internet či telefon. Díky této strategii může Dell prodávat své počítače již od 550 dolarů.

Hewlett-Packard se soustředil spíše na počítače vyšší třídy a lidovější "písíčka" začal dělat až nedávno po převzetí Compaqu, ale zatím v cenové bitvě spíše prohrává a ohlásil už pokles zisků.