Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny pokojů v luxusních hotelech padají, někde o více než polovinu

  4:17aktualizováno  4:17
Hotelový byznys zažívá velmi těžké časy. Šetří úplně všichni, a tak hoteliérům ubývají individuální turisté i firemní klienti. Aby se jejich tržby nepropadly pod hranici rentability, musí řada z nich razantně zlevňovat.

Kdo by chtěl prožít skutečně luxusní noc přímo v centru metropole, stačí mu na noc pro dva ušetřit tři tisíce dvě stě korun. Ilustrační foto. | foto: CzechTourism

"Nejhorší situace je v Praze, kde je absolutní převis nabídky nad poptávkou. Celkově je v metropoli zhruba 40 000 pokojů a z nich je 10 tisíc nadbytečných. Další přitom přibývají," říká prezident Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) Pavel Hlinka.

Krize přitom dopadla nejvíce právě na luxusní pěti- a čtyřhvězdičkové hotely, jejichž obsazenost klesala v prvních třech měsících roku meziročně o dvacet až čtyřicet procent. Pokoje byly podle Českého statistického úřadu tehdy využity zhruba ze třetiny, tedy na hranici, pod kterou je provoz hotelů ztrátový.

"Obsazenost těchto hotelů klesla tak výrazně proto, že ubývají hlavně movití zahraniční turisté," vysvětluje viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Nyní jsou 4* hotely obsazeny v průměru z poloviny, kvůli vysoké konkurenci však musí razantně měnit ceníky. "Před rokem stál dvojlůžkový pokoj v průměru 130 eur na noc. Nyní se cena pohybuje pod stem eur. Některé hotely ubytovávají v honbě za turisty klienty i za méně než polovinu," říká Hlinka.

Luxusní dvojlůžák za 1 000 Kč

Nakolik jsou někteří hoteliéři v úzkých, dokládá například portál Prague Hotel Locator, který láká na razantní slevy.

Tak například hotel Mucha, který stojí v Karlíně, zlevnil téměř o dvě třetiny a láká nyní hosty na noc pro dva za necelých 1 500 korun. Jako bonus k tomu přidává snídani a lahev vína. Hotel Albion v Praze 5 škrtal v ceníku ještě silněji a dvojlůžkový pokoj nabízí za 1 090 Kč.

Kdo by chtěl prožít skutečně luxusní noc přímo v centru metropole, stačí mu na noc pro dva ušetřit tři tisíce dvě stě korun. Zhruba za takovou cenu totiž nabízí pokoj Ambassador Zlatá Husa na Václavském náměstí.

Na nižší ceny lákají hosty také mimopražské přepychové hotely.

Podle Jana Ficka, šéfa realitní poradenské firmy Labartt Investment, však v mimopražských lokalitách nepanuje tak tvrdá konkurence, a tak jsou jejich ceny často vyšší než pražské.

"Je to tak. Snažil jsem se sehnat dobrý hotel v Olomouci a překvapilo mě, jak vysoké ceny tam oproti současným pražským jsou," potvrzuje Fedor Rosovský, který se živí vyhledáváním vhodného ubytování pro cizince.

S tímto vývojem souhlasí i Vlastislav Šos, který má v AHR ČR na starosti krajské sekce. "Také mimopražské hotely pocítily úbytek klientů až o dvacet procent, luxusních hotelů tam je však málo, a tak nejsou pod takovým tlakem. S cenami šly dolů v průměru o desetinu," říká Šos.

O hosty se však podle něj budou muset nyní patrně mnohem výrazněji ucházet lázeňská města. Rusové totiž opouštějí kvůli ekonomické krizi Karlovy Vary a Mariánským Lázním zase ubývají Němci.

A už nyní se to začíná projevovat na cenících. Tak například Orea Hotel Bohemia v Mariánských Lázních nabízí noc pro dva se snídaní za 85 eur (2 169 Kč), což je téměř o polovinu méně než před pár týdny.

Na oslabujícím postavení lázeňských měst začínají profitovat ubytovací portály. "Nevidíme, že by se jim zatím snižovala návštěvnost, ale rozhodně cítíme, že s námi mnohem ochotněji spolupracují a navyšují nám marže," pochvaluje si manažer portálu hotel.cz Tomáš Nezdara.

Podle hoteliérů je zvyšování odměn obecný trend. "Internet je velmi populární a lidé si přes něj vyhledávají ubytování mnohem častěji než dříve, takže se všichni snaží tyto kanály co nejlépe využít," říká Šos, který je zároveň šéfem Olympik Holding.

Marže se podle něj mohou pohybovat od 15 do třiceti procent podle toho, na jakém místě v pořadí je hotel zobrazen. Pokud si tak člověk objedná přes internet ubytování za 100 eur, hotel dostane o 15 až 30 eur méně.

"Ceny na internetu jsou pro lidi o dvacet až třicet procent levnější než ceny na recepci," dodává Rosovský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.