Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

  0:58aktualizováno  0:58
Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce stále důležitější. A někde už předčí vánoční špičku. Obchodníkům navíc slevová kampaň může nahradit zlatou neděli, kdy musí obchody ze zákona zavřít.

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni | foto: Pavel Němeček

Pokud řešíte dilema, jestli se během zlaté neděle vrhnout do davů lidí s plnými taškami, letos se rozhodnete snadno. Poslední svíčku na adventním věnci zapálíte na Štědrý den, kdy obchody musí ze zákona zavřít už v poledne. Hon na zákazníky však prodejci spouštějí už teď. Startuje Černý pátek a s ním výprodeje, které jsou pro firmy rok od roku důležitější.

V anglosaské tradici je „Black Friday“ dnem velkých výprodejů v kamenných obchodech. Letos připadá na 24. listopadu. V Česku strhl zejména internetové prodejce, ale každý rok jeho význam narůstá. A akce trvá často celý týden, někde dokonce dva. „Po velmi úspěšném loňském roce bude zájem zákazníků o nákupy ještě vyšší a také bude větší zapojení e-shopů,“ odhadl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Pro firmy začínají Vánoce

Pro mnoho internetových i kamenných prodejců začíná s Černým pátkem vánoční sezona. Největší vánoční horečka dlouhodobě nastává v druhém a třetím prosincovém týdnu. Jenomže i tuto tradici masivní slevová kampaň už někde rozbíjí. Část nákupů Češi přesouvají z prosince na listopad. Obchodníci to vědí a pumpují proto do marketingu další peníze. Lákají na nákupy „na sekeru“ (bezúročné odložené platby) a zvou do kampaní celebrity, například Leoše Mareše či Karla Hynka.

„Obecně je období Černého pátku obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent,“ uvedla mluvčí obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová. V obchodech Datart loni narostly tržby během akce o 73 procent proti běžným dnům.

„O zboží v rámci této akce je enormní zájem,“ potvrdil mediální zástupce obchodu Mall.cz Jan Řezáč. Skupina e-shopů loni utržila během této kampaně téměř miliardu korun. Zájem o některé zboží narostl až pětinásobně. Letos slevy u zboží v součtu dosahují kolem půl miliardy korun.

Letošní Černý pátek se v plné síle v Česku rozjede v tomto týdnu. Na rozdíl od USA je ale soubojem internetových obchodů. Ty se v zámoří přetahují o zákazníky až následující pondělí, během takzvaného Cyber Monday. Konkurence v ČR je obrovská, Česko patří mezi evropské země s nejdynamičtějším růstem online nákupů. Prodeje rostou už několik let dvouciferným tempem, letos se čeká skok o 15 procent. Tržby internetových obchodů z prodeje zboží přesáhnou 100 miliard korun a podíl na celkovém maloobchodu vůbec poprvé překročí hranici deseti procent. Navíc si Češi zvykli nakupovat ve slevách. Přes 46 procent zboží se v tuzemsku prodává v akcích, což je nejvíce v Evropě.

Velká konkurence částečně vysvětluje, proč si obchody udělaly z Černého pátku dlouhé slevové kampaně. Obchody Datart i Mall.cz natáhly dobu slev na celý týden, Alza.cz slibuje výprodeje deset dní a prodejny Jena dokonce dva týdny, od 13. listopadu až do 26. listopadu.

Pozor na velké slevy

Největší prodejci zlevňují stovky až tisíce položek a lákají na slevy až 80 procent. Do košíků často padá elektro, hračky a kosmetika. „Například loni byly nejúspěšnější kategorií hračky a drobná elektronika,“ uvedl Jan Řezáč za Mall.cz. Největší tržby měl přesto obchod z prodejů bílé techniky, dosáhly bezmála 43 procent. Pokračujícím hitem jsou interaktivní hračky a chytrá elektronika. Do hraček, které učí základům programování a IT myšlení, se už pustilo i LEGO. Zájem je i o kuchyňské roboty, smoothie mixéry nebo parní generátory na žehlení. 

Zákazníci by si však měli ověřit, z čeho obchod slevu odvozuje. Z minulosti jsou známé případy, kdy prodejci cenu těsně před slevou navýšili nebo byl produkt vůči konkurenci výrazně dražší.

„Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jenom vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou,“ varovala loni produktová manažerka serveru Akcniceny.cz Zuzana Štěpánková.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Sklárna ve slovácké Květné kvůli ruskému trhu propustí desítky lidí

Den otevřených dveří ve sklárně v Květné na Uherskohradišťsku (21. 7. 2018)

Sklárna v Květné na Uherskohradišťsku propustí v nejbližších týdnech desítky zaměstnanců. Nemá totiž dost zakázek na...

V Česku roste spotřeba alkoholu. Více než Češi pijí jen Litevci

Alkohol (ilustrační foto)

V Česku spotřeba alkoholu roste, a to i u dětí. V Rusku naopak klesá. Česká republika drží společně s Francií stříbrnou...

Svatby jako řemen. Svatební agentury mají čím dál víc práce

Svatba pořádaná společností White Agency

Kdo tvrdí, že manželství není v módě, neví, o čem mluví. Jen loni bylo podle Českého statistického úřadu uzavřeno téměř...

Najdete na iDNES.cz