Certifikát na Ježíška.

Certifikát na Ježíška. | foto: Commservis

Certifikát za propagaci Ježíška? U firem by mohl zabodovat

  • 72
Zahoďte Santu Clause a zaštiťte se Ježíškem, zákazníci se vám jen pohrnou! Podobně se bude snažit apelovat na firmy agentura Commservis, která usiluje o návrat českých symbolů do tuzemských vánočních reklam. V letošní kampani firmám nabídne certifikát, který stvrdí jejich rozhodnutí propagovat pouze české pojetí Vánoc. Firmám by se podle odborníků mohl vyplatit.

"Kampaň spustíme tento týden. Certifikát si bude moci koupit každá společnost, která se zaváže používat pouze české symboly ve vánočních reklamách a odmítne spojovat své zboží se soby, ponožkami či Santa Clausem, tedy symboly, které kazí vkus a originalitu našich Vánoc," říká Adam Dušek z firmy Commservis, která za propagaci českých Vánoc bojuje druhý rok.

Darovací list, který si bude moci firma vystavit ve výloze, půjde pořídit od jednoho tisíce korun. Všechny peníze, které agentura takto vybere, pošle na dětskou onkologickou nadaci Krtek.

Podle odborníků by mohla mít tato akce úspěch. Veřejné přihlášení se k českým tradicím totiž může firmám pomoci přilákat další zákazníky, protože Češi začínají být západními symboly přesyceni a přestávají na ně slyšet.

"Evropa se začíná vymezovat proti globalizaci a důraz na českou tradici tak může lidi oslovit. Firmám, které toho dobře dokáží využít, se to může finančně vyplatit," domnívá se Jiří Mikeš, odborník na reklamu z VŠE.

České vánoční symboly jdou do popředí

Na to, že si Češi touží po klasickém pojetí Vánoc, začíná sázet  čím dál tím více firem.

Albert: Vánoční reklama 2009

"Letos jsme kampaň postavili na českých symbolech, tedy sněhu, andílcích a stromcích. V zákaznických testech jsme totiž zjistili, že právě tyto symboly mají u lidí úspěch a oslovují je," říká Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold Czech Republic, která provozuje prodejny Albert.

Certifikát zdůrazňující podporu českého pojetí Vánoc je podle Kytýra zajímavý nápad, o kterém by Ahold mohl uvažovat.

Na české symboly se zaměří také Tesco. "V naší kampani Santu nenajdete, jen klasické prasátko, kapra, stromeček," zdůrazňuje mluvčí společnosti Eva Karasová.

PRE: Vánoční reklama 2008

Pražská energetika loni používala zahraniční vánoční symboly. Letos sáhne jen k českým.

Zahraniční symboly letos ze své propagace vyloučí i Pražská energetika (PRE), která je loni využívala ve své vánoční hře. V té člověk závodil na dráze lemované například ponožkami určenými pro Tátu Vánoc (Father Christmas), britskou verzi Santa Clause.

"Letos v naší kampani nic západního není. Máme v ní vesničku zapadlou sněhem, kostelíček, stromečky, kouličky a hvězdičky. K této kampani jsme sáhli spontánně, žádný výzkum jsme si kvůli tomu nedělali. Prosazování českých symbolů je ale sympatické, a tak můžeme příště uvažovat i o certifikátu," uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.

Vodafone: Vánoční kampaň 2009

Na tradičního kapra a stromeček vsadí letos i Vodafone, který si v minulosti dělal legraci z dovezených symbolů tak, že v reklamě nechal účinkovat čivavy převlečené za falešné soby.

"Podle našich průzkumů mají lidé tendenci vracet se k tradičním symbolům. Letošní kampaň jsme proto postavili na typických českých svátečních momentech, které lidé zachycují pomocí MMS," říká Alžběta Weinfurtová z Vodafone Czech Republic s tím, že operátor se tak dostatečně hlásí k odkazu českých Vánoc a certifikát na to nepotřebuje.

Aquapark Čestlice: Vánoční reklama 2009

Některé firmy však na lákadlo v podobě Ježíška nevěří. "My bychom certifikát nevyužili. Zákazníky oslovujeme vánoční čepičkou ve stylu Santa Clause. Je to dáno naší cílovou skupinou klientů, kterou tvoří mladí aktivní lidé. Ty podle našeho přesvědčení osloví více moderní forma komunikace než klasické staročeské pojetí," vysvětluje Michaela Kokotková  z marketingového oddělení čestlického aquaparku Aquapalace Praha.

Také švédský prodejce nábytku Ikea o příklonu k české tradici neuvažuje. Letos totiž naopak v Česku, Maďarsku a Slovensku spustil kampaň propagující švédského Santa Clause - skřítka Tomtena.

IKEA: Vánoční kampaň 2009

"České Vánoce ctíme, ale jsme švédská firma a Čechy bychom rádi seznámili s našimi kořeny. Lidem se symbol skřítka líbí, kupují si malé ozdobičky, které ho znázorňují, a od prvního dne, co jsme kampaň spustili, se návštěvnost stránek zvedla na dvojnásobek," pochvaluje si mluvčí Ikea ČR JIndra Válová.

Společnost podle ní neočekává, že Češi "vyskřítkují" pokoje. "Ale dokud bude Ikea Ikeou, tak švédskou tradici budeme zachovávat," dodává.

Podle Mikeše je pravděpodobnost toho, že se nadnárodní řetězec přikloní k české kampani malá. "Zahraniční šéfové budou těžko slyšet na to, že by se měla pro každý region vytvářet jiná reklama," vysvětluje.

Coca-Cola: Vánoční reklama 2009

Česká pobočka amerického výrobce populárního nealkoholického nápoje Coca-Cola mu dává za pravdu. "Kampaně přejímá ze zahraničí a nedovedu si představit, že bychom je měnili, když jsou na ně naši zákazníci už zvyklí a očekávají je," uvedla mluvčí společnosti pro Českou republiku Zuzana Svobodová.

Podle ní je sice možné vyžádat si souhlas k úpravě kampaně na lokální prostředí, ale v době krize podle ní není ani možné uvažovat o tom, že by Coca-Cola vyčlenila peníze na speciální kampaň pro Česko.

"Pokud bychom z průzkumů zjistili, že Češi klasické vánoční symboly zásadně vyžadují, dalo by se o tom v budoucnosti přemýšlet," dodala. 

Dáváte přednost českým vánočním symbolům před zahraničními?

celkem hlasů: 8041

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 21. listopadu 2009. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 7277

JE MI TO JEDNO
JE MI TO JEDNO 518

NE, RADĚJI MÁM SANTU CLAUSE A JINÉ ZAHRANIČNÍ SYMBOLY
NE, RADĚJI MÁM SANTU CLAUSE A JINÉ ZAHRANIČNÍ SYMBOLY 246