Každý Čech letos podle průzkumu společnosti Unilever, která sbírala během srpna a září informace od 500 lidí, hodlá za vánoční dárky utratit v průměru 3 233 korun, což je téměř o 130 Kč víc než před rokem.
Podle Petra Hantycha, manažera byznys analýz Unilever pro země střední a východní Evropy a Ruska, to sice není závratné číslo, ale může dokazovat probouzení se z krize.
Loni totiž Češi uváděli, že za dárky utratí o 15 procent méně peněz než v roce 2008, kdy za ně vydali téměř 3 700 Kč.
Obchody se připravují na vyšší tržby
Obchodníci potvrzují, že oživení na svých tržbách cítí a hodlají to využít i ve vánočních kampaních, které jim vždy přinášejí největší příval peněz v celém roce.
„Češi se z obav z krize postupně vzpamatovávají a začínají opět více utrácet. Letošní Vánoce tak budou o poznání bohatší a ponesou se více v rytmu značkových produktů. Například sortiment hraček rozšiřujeme o 30 % s důrazem na značky Mattel, Lego a Hasbro,“ říká šéf marketingu obchodního řetězce Tesco Michal Štádler.
Tesco ve své strategii rozděluje zákazníky na dvě kategorie. V první jsou lidé, pro něž je nízká cena stále nejdůležitějším faktorem jako loni, a těm řetězec nabídne větší sortiment.
Vedle nich však začíná sílit skupina lidí, kteří už peníze tak pečlivě nehlídají, pokud v regále uvidí nějakou netradiční specialitu. Pro ně Tesco rozšiřuje řadu takzvaných prémiových, tedy kvalitnějších, ale dražších značek, a snaží se je přesvědčit, že stojí za to o vánočních svátcích vyzkoušet například jehněčí maso, exotické ovoce či speciální vánoční dorty.
„Očekáváme, že průměrná výše vánočního nákupu letos stoupne přibližně o pět až deset procent,“ dodává mluvčí Teska Eva Karasová.
Růst tržeb v řádu procent nebo alespoň jejich stejnou výši očekává také druhá maloobchodní společnost Ahold, jež provozuje supermarkety a hypermarkety Albert. I ona se zaměří na široký sortiment levnějšího zboží a dále na to, aby v regálech měla hodně dražších delikates, které si během roku lidé nekupují, ale o Vánocích si je chtějí dopřát.
Rodičům dětí nabídne Albert hlavně postavičky Krtečka, Boba a Bobka či Rákosníčka a ze zahraničních značek bude sázet hlavně na panenky Barbie a hračky s motivy Spidermana a Starwars. „Očekáváme také velký návrat postaviček igráčka,“ dodává mluvčí Ahold Lukáš Hora.
Vyšší příjem očekává také síť prodejen s elektronikou ElectroWorld. Ta podle šéfa marketingu Jana Bosáka vidí, že lidé proti loňsku utrácejí více peněz, takže i letos očekává o Vánocích vyšší tržby.
„Na nízkou cenu jsme své kampaně necílili ani loni, takže se na to nebudeme zaměřovat ani letos. Lidi budeme lákat hlavně na příjemnější nákupní prostředí. Měníme kvůli tomu prodejny tak, aby byly přehlednější, děti si v nich mohly hrát na herních konzolích a lidé v nich nacházeli ještě pestřejší sortiment zboží jak toho dražšího, tak toho levnějšího,“ říká Bosák.
Experti velké útraty nečekají
Neplaťte za nákupy víc, než musíte!Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz |
I když obchodníci čekají vyšší tržby, odborník z Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA) radí, aby firmy ve svých kampaních důraz na levné zboží a výhodné nabídky nevynechávaly.
„Lidé budou stále velmi citlivě pozorovat cenu. Oživení na trhu je sice mírně cítit, ale lidé si už zvykli na velké slevy a budou je dále vyhledávat. Kdo se tomu nepřizpůsobí a nebude nabízet i na úkor nižších marží dárky, slevy a další bonusy, tak se těžko prosadí a růst tržeb čekat příliš nemůže. Platí to hlavně pro více zbytné zboží, jako je sportovní oblečení či nábytek,“ říká Martin Potůček z komunikační agentury HBA.
Prodejcům elektroniky, hraček či potravin se podle něj prodeje na Vánoce tradičně zvýší, protože to je zboží, bez kterého se nejoblíbenější svátky neobejdou. „V dalších měsících to budou mít ale i tito prodejci bez výrazných slev opět těžší. Lidé se slevami počítají a nebudou si chtít zvykat na jiné nákupní chování,“ dodává dodává Potůček.
K umírněné radosti z oživování ekonomiky nabádá obchodníky i Jana Hamanová ze společnosti SC&C, jež provádí marketingové a sociologické výzkumy v oblasti hodnot českých obyvatel.
„Průzkum Unilever mluví o čtyřprocentním růstu tržeb, což je na hranici statistické chyby. I když prvky oživení cítit jsou a nezaměstnanost se snižuje, tak bych obchodníkům radila, aby příliš optimističtí nebyli. Průzkum je navíc dělán ve velkém odstupu od Vánoc, a protože se ekonomická situace stále mění, mohou nakonec nákupy lidí dopadnout jinak,“ varuje Hamanová.