Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi čím dál víc vyhledávají zboží se slevou, slyší na ni už i bohatší

  1:15
Některé zboží se za "běžnou" cenu už téměř neprodá. Čeští zákazníci se naučili šetřit a vyčkávat na akce obchodníků. Ty se nyní opakují častěji než dříve. Ve slevě se prodá už více než čtyřicet procent zboží. Lidé také dělají menší nákupy než dříve. O to častěji ale chodí do supermarketů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Obří balík dětských plen Pampers či šestikilový prací prášek Ariel si v obchodě za cenu 399 korun koupí jen zhruba každý třetí. Většina lidí vyčkává na akci, kdy zlevní zpravidla o pětinu i více, v těchto konkrétních případech na 325 korun za pleny, respektive 299 korun za prášek.

V posledních třech letech narůstá podíl zboží, které obchodníci prodají v takzvaných promocích čí akcích. Zatímco ještě před dvěma lety tvořily prodeje v akci ani ne třetinu tržeb, letos už je to podle průzkumu společnosti Nielsen více než 37 procent.

Podíl zlevněného zboží na prodaných kusech je ještě vyšší, v průměru přesahuje čtyřicet procent objemu. Mezi absolutní "vítěze" patří zmíněné prací prostředky, kterých se v akcích prodá 63 procent, a plenky s 58 procenty.

"Závislost českého trhu na promocích stále stoupá. Vysoká promoční aktivita deformuje trh a je velikou hrozbou pro budoucnost značkových výrobků," píše ve své zprávě o vývoji ve třetím čtvrtletí Lucie Hrušová ze společnost Nielsen.

Nakupuje se méně, hlavně v hypermarketech

Zákazníky naučil šetřit i minimální růst reálných mezd. Ten měl za následek také další změny: lidé omezili nákupy ve velkých obchodech za městem, takže hypermarkety spolu s malými prodejnami patří k těm nejvíce postiženým.

Menší je i průměrný nákup, který si člověk z obchodu odnese. Ten je však alespoň v supermarketech, drogeriích a diskontních prodejnách vykompenzován častější návštěvou. Nejhůře jsou na tom hypermarkety, kde se zmenšily nákupy i četnost návštěv.

Co se týče nákupního košíku, pak společnost Nielsen v letošním třetím čtvrtletí naměřila, že méně peněz než před rokem utratí zákazníci za většinu z třiceti nejvíce prodávaných skupin potravin. Celkově se tržby za tyto potraviny snížily o jedno procento. Loňské předposlední čtvrtletí přitom patřilo k nejhorším za celou dobu od začátku krize.

Lépe na tom byly prodeje drogistického zboží, které stouply o dvě procenta.

Na slevy už slyší i bohatší

S promocemi a akcemi obchodníků je to podobné jako se záhadou, zda byla dříve slepice či vejce.

Akční letáky

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Obchodníci je dělají, aby přilákali do své prodejny více lidí (a ti pak samozřejmě utratili peníze i za jiné věci s "normálními" cenami). A zákazníci si na pravidelné slevy už tak zvykli, že na ně čekají a častěji i kvůli nim přelétnou jinam.

Když si v britském řetězci Tesco, které má u nás 140 prodejen, dělali průzkum, co se změnilo proti loňskému roku, jedna z věcí byla, že na promoce začali reagovat i lidé s vyšším příjmem. "Zákazníci s nižším či středním příjmem si kupují levnější věci či zboží pod vlastní značkou obchodu. Lidé s vyšším příjmem dál kupují značky, ale koukají se nově i po zboží v akci," upozorňuje Vesselin Barliev mající v Tesku na starosti vztahy s veřejností.

"Když vidím, že je něco v akci, tak se mi rozsvítí červená kontrolka a beru to, hlavně drahou dětskou kosmetiku, plenky, ubrousky nebo sušené mléko pro děti," popisuje Petra Vodstrčilová, maminka dvouletého Viktora. Dodává, že vyloženě podle letáků do obchodu nemíří, spíše se v obchodě dívá, co je v akci z toho, co stejně potřebuje.

Potvrzuje tak zkušenosti obchodníků i výrobců, že akce už k výrazně vyšším tržbám nevedou.

Slevy už obchodům k vyšším tržbám nepomáhají

"Přesáhne-li objem promocí u jednoho řetězce čtyřicet procent, jedná se již v podstatě o skryté zlevnění. Část spotřebitelů pak vlastně nakupuje systémem od promoce k promoci a tuto nižší cenu již vnímá jako cenu obvyklou," popisuje šéf společnosti Hero, výrobce Sunaru, Pavel Herman.

"Dříve platný obchodní model, že snížíme cenu a budeme mít sice nižší marži na jednom výrobku, ale zvýšeným počtem prodaných kusů celkově vyděláme více, už mnohdy nefunguje," přiznává Petr Černý, obchodní ředitel společnosti Bohemia Sekt. A dodává, že dnes se často dělají akce proto, aby se udržely prodeje na úrovni minulého roku.

Také podle Lucie Hrušové ze společnosti Nielsen dnes akce pouze brzdí pokles trhu, ale nevedou k jeho růstu. "Promoce jsou stále méně efektivní. Výrobci do nich investují mnohdy více než do jiných marketingových nástrojů, ale jejich výnosnost klesá," uvádí Hrušová ve své zprávě.

Dodavatelé musí zpravidla na každé takové zlevnění výrazně přispívat. Zboží do akce velkým obchodníkům prodají za nižší cenu a k tomu zaplatí náklady na uvedení v letáku, případně za lepší umístění v prodejně či na čele regálu. A to jim odčerpá hodně, ne-li vše z případného zisku navíc.

Silnější hlas však mají ve většině případů obchodníci, kteří akce protlačují, a tak se slevy vyhledávající zákazníci jejich konce bát nemusí.

Témata: Příjem, Slevy, Tesco, Zisk

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...