Češi přicházejí na chuť hořkým čokoládám, spotřeba těch mléčných je ale dvojnásobná. Ilustrační foto.

Češi přicházejí na chuť hořkým čokoládám, spotřeba těch mléčných je ale dvojnásobná. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Češi jedí stále více čokolády, ale na zbytek Evropy nemají

  • 72
Češi stále více mlsají čokoládu. V letech 2000 až 2007 stoupla spotřeba této pochoutky téměř o čtvrtinu, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. V rámci EU jsou ale čeští občané průměrnými konzumenty, na jedlíky jako jsou Švýcaři, Britové nebo Němci zdaleka nemají.

Ročně každý Čech sní 5,2 kilogramu čokolády a čokoládových výrobků. Podle odborníků v posledních letech stoupá spotřeba hořkých čokolád, tedy těch s vyšším obsahem kakaa.

"Stále ale platí, že v oblibě převažuje mléčná čokoláda nad hořkou v poměru dvě ku jedné a že nejvíce oblíbené jsou čokolády s přísadami ořechů či mandlí," řekl mluvčí lídra českého trhu, společnosti Nestlé, Martin Walter.

Trend zvyšující se obliby čokolád s větším obsahem kakaa potvrdila také mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. "Z tohoto důvodu jsme rozšířili jejich nabídku a prodej i v menších formátech obchodů," uvedla. Naopak prodej čokoládových pochoutek podle Karasové klesá.

Podle odborníků mohou mít na rostoucím zájmu o kvalitnější čokolády zásluhu informace, které upozorňují na kladný přínos antioxidantů, hořčíku a dalších látek obsažených právě především v hořké čokoládě.

Rozhodující je stále cena

Také paleta nabízených příchutí je dnes mnohem širší, než tomu bývalo před lety. Kromě tradičních oříšků, mandlí či želé se nabídka přísad rozrostla o ostružiny, pomeranč, mátu, karamelizované kakaové boby, švestky či višně.

"Je ale také pravda, že i přes mírně rostoucí spotřebu a růst viditelnosti kvalitnějších čokolád na trhu patří náš trh k těm, kde hraje stále významnou roli cena," popsal specifikum domácího trhu Walter.

Na rozdíl od čokoládových cukrovinek, spotřeba těch nečokoládových dlouhodobě stagnuje na zhruba 2,5 kilogramu na osobu a rok. Preference zákazníků se však lehce mění.

"Roste zejména zájem o bonbony, jako jsou hašlerky nebo vitaminové bonbony," podotkla Karasová. Dodala, že bonbony jsou jednou z mála kategorií zboží, které nevykazují sezónní výkyvy. "Děti více reagují na tvar u želé bonbonů než na příchuť. Tvrdé bonbony jsou naopak kupovány staršími dětmi a dospělými," zmínila Karasová.

,