Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi jsou přeborníky v nakupování

  1:00aktualizováno  1:00
Češi se stali šampióny supermarketů a hypermarketů. Ve srovnání s Maďary a Poláky vedou jak v množství velkých obchodů, tak v jejich oblibě. Tři čtvrtiny Čechů nakupují ve velkých prodejnách alespoň jednou měsíčně a nechají v nich 60 procent peněz na nákupy jídla, pití a drogerie.

V zemích na východ od českých hranic utratí obyvatelé méně než 40 procent.

Vyplývá to z průzkumu agentury ACNielsen, která sledovala nákupní zvyky ve střední Evropě, zejména ve větších městech.

"Česká republika má nejhustší síť hypermarketů ve střední Evropě, na milion obyvatel má 16 hypermarketů, Maďarsko jen osm a Polsko pět," říká Dana Slámová, spoluautorka průzkumu.

Možná i proto už se Češi nezdržují s nákupem v menších speciálních prodejnách a vše pořídí na jednom místě. Jen pětina Čechů chodí nakupovat ke svým řezníkům a zelinářům, v Polsku je to ještě každý druhý.

S tím, jak přibývá hypermarketů, obliba tradičních menších obchodů klesá. I na ty pomalu útočí zejména diskonty. "Více než polovina českých zákazníků nákupy v diskontních prodejnách odmítá, ale to může být i proto, že je jich zatím jen kolem 300," uvádí Slámová.

Kde je moje pivo a káva?
Podle průzkumu Češi nakupují ve velkých obchodech hlavně proto, že jsou snadno dostupné, mají přijatelné ceny a velký výběr. Na nabídce některého zboží dokonce záleží, jestli zákazník zůstane, nebo odejde.

"Když nenajde v obchodě svou značku piva, je třetina lidí ochotna odejít," říká Slámová. Podobně jsou lidé citliví na svou oblíbenou kávu nebo šampon. Většina lidí však stejně rezignuje a koupí, co se nabízí v regálu.

České zákazníky naopak příliš nezajímají věrnostní karty, kvalitní instantní jídla, ale ani čistota prodejny. Na českém trhu je nyní 162 hypermarketů (dnes se otevírá další Carrefour v Praze) a více než 200 supermarketů.

A tržby obchodníků rostou. Podle odhadů společnosti Incoma Research se vloni zvedly o desetinu na 222 miliard korun.

Nákupy v Česku



Témata: Pivo

Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

V oběhu je nová známka se Zemanem, od předchozí se liší jen barvami

Nová známka s prezidentem Milošem Zemanem (2018)

Česká pošta uvádí do oběhu novou známku s vyobrazením prezidenta Miloše Zemana. Cenina je vyrobená podle stejné rytiny...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Delegace z Číny na Hradě řešila kauzu CEFC, skupina si majetky v ČR ponechá

Jednání delegace čínského státního konglomerátu CITIC na Pražském hradě (18....

Na Pražském hradě ve středu proběhlo klíčové setkání prezidenta Miloše Zemana s vedením čínského státního konglomerátu...

Najdete na iDNES.cz