Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Sváček

Češi jsou přesyceni reklamou v komerčních televizích

  • 41
Češi vnímají reklamu jako manipulátora, zároveň ji ale uznávají jako součást moderního života. V komerčních televizích by ale reklamy snesli méně. Přesycení reklamou jsou čtyři z pěti diváků Novy. U Primy jsou to tři ze čtyř. V případě internetu se názor oproti loňsku zmírnil. Přesycení na internetu cítí každý čtvrtý Čech.

Průzkum mezi 1 113 občany provedla společnost Factum Invenio ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur, Českou marketingovou společností a Českým sdružením pro značkové výrobky. Dotazování proběhlo od 16.1. do 21.1. 2009.

Zatímco u komerčních televizí vnímání intenzity zůstalo zhruba na stejné úrovni jako loni, u ostatních médií se míra přesycenosti reklamou snížila. V časopisech vidí příliš mnoho reklamy 39 procent lidí. Loni to bylo 45 procent. U novin se počet lidí snížil o osm procent.

Vnímání reklamy

Důvodem není podle společnosti Factum Invenio to, že klesly reklamní výdaje, ale to, že inzerenti o tato média ztrácí zájem. Na jejich místo nastupují moderní technologie v podobě internetu.

Výdaje na tuto reklamu rok od roku rostou a zdá se, že i přes současnou ekonomickou krizi tento trend bude pokračovat. I přesto ale pocit přesycenosti tímto typem reklamy u Čechů klesá. "Obtížná" přijde každému čtvrtému. Nejvíce lidem vadí reklama v podobě automaticky vyskakujících oken. Nelíbí se 27 procentům z nich.

Reklama se musí lidí týkat

"Vývoj moderních technologií dnes inzerentům umožňuje reklamu více personifikovat. Je možné ji zacílit na konkrétní uživatele, a vyhnout se tak obtěžování reklamou osob, pro které je bezpředmětná," uvedla Lenka Vávrová ze společnosti Factum Invenio.

Lidem totiž podle průzkumu mnohem méně vadí, když se musí dívat na reklamu na zboží, na které finančně nedosáhnou, například drahé auto, než na reklamu, která se jich primárně netýká. Dívky se tak musí dívat na reklamu, která inzeruje podpůrné kloubní preparáty pro seniory.

Lidé by také více uvítali, kdyby byli s reklamou seznámeni při přímém prodeji, tedy například formou ochutnávek a prezentací.

Co se týká samotného působení reklamy, více než 50 procent lidí cítí, že reklama manipuluje lidmi. 40 procent lidí si myslí, že reklama je zbytečný konzum. Za běžnou součást života reklamu považuje 36 procent lidí. Její pozitivní stránky častěji uvádějí lidé kolem 29 let.

Lidem na televizní reklamě vadí, že přerušuje pořady. Třicet procent lidí v tomto případě přepíná na jiný program. Většina z nich ale nechá televizi běžet a nevěnuje jí pozornost.

Obecně lidé také tvrdí, že se reklamě nedá příliš věřit. Téměř třicet procent ale přiznává, že se jí nechají ovlivnit při nákupu zboží. Více než šedesát procent lidí si navíc myslí, že by ve školách měla probíhat mediální výchova, která děti naučí kriticky vnímat mediálních sdělení. 37 procent lidí si myslí, že by se reklama v dětských pořadech měla zakázat.

Jak vnímáte reklamu ve vašem okolí?

celkem hlasů: 6810

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 25. února 2009. Anketa je uzavřena.

Je jí příliš
Je jí příliš 5537
Reklamu nevnímám
Reklamu nevnímám 740
Tak akorát
Tak akorát 324
Málo
Málo 209