Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý benzin žene Čechy k dieselovým autům. Prodeje rekordně stoupají

  4:00aktualizováno  4:00
Levnější nafta i úspornější motory způsobily, že Češi letos kupují nejvíce dieselových aut od roku 2004, odkdy existují detailní statistiky o registracích nových vozů v Česku. Ne každému se ale koupě auta na naftu vyplatí.

Ceny nafty jsou dlouhodobě nižší než u benzinu. Ilustrační foto

"Lidé okamžitě reagují na ceny nafty a benzinu," potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Letos mají naftový motor čtyři auta z deseti prodaných, ještě před pár lety byl podíl naftových aut jen čtvrtinový.

Dieselové motory byly dlouho záležitostí hlavně firemních vozů, postupně však začalo přibývat i lidí, kteří si je kupují jako soukromé. "Dělají se už i menší dieselové motory, dříve byla většina takových motorů o obsahu kolem dvou litrů, což spoustu lidí odrazovalo," dodal Tunkl. Teď jsou v nabídkách i naftové motory o obsahu 1,3 litru. Posun k dieselovým motorům souvisí i s tím, že si Češi kupují díky zlevňování čím dál větší auta.

Univerzální pravidlo, kdy se vyplatí koupit benzinový a kdy naftový motor, neexistuje.

Prodejci automobilů i odborníci na diesel se shodují, že se vyplatí přemýšlet o naftovém motoru při najetí nejméně 30 tisíc kilometrů ročně. Je také nutné jezdit delší trasy, ne jen krátké úseky po městech. Do výpočtů však přicházejí i další proměnné. Podle prodejců je u benzinových aut často skutečná spotřeba vyšší než ta oficiálně udávaná. U naftových aut je na tento údaj větší spolehnutí. Dopředu to však zjistíte těžko.

Servisní náklady u dieselů i benzinů se srovnaly

Podle Martina Vaculíka, technického poradce Světa motorů, má navíc každá automobilka různou cenovou politiku na dieselové motory. Výsledkem tak často bývá až stotisícový rozdíl v ceně podobně výkonného benzinového a dieselového motoru ve prospěch benzinu.

"Prodejům dieselů hodně pomohly některé akční nabídky, například octavia v edici Champion," přibližuje Radek Donner z NH Car. Teď je však u Škody Octavia cenový rozdíl přes osmdesát tisíc korun, při čistých nákladech na palivo se tak dražší motor zaplatí až po více než sto tisících kilometrech.

Proti dieselovým motorům mluvily dlouho i vyšší náklady na servis. "Servisní náklady jsou teď naprosto srovnatelné u benzinových i dieselových motorů," upozorňuje Vaculík. Podle něj naopak diesely prošly v minulosti kvůli požadavkům na emise větším vývojem, zatímco benzinové motory měly se zásadnějšími změnami zpoždění. Proto jsou podle Vaculíka teď v řadě případů i poruchovější.

Alternativní paliva Čechy nelákají

Nafta je dlouhodobě levnější než benzin, výjimkou bylo období vrcholu hospodářského růstu v roce 2007 a 2008, krátce cena nafty přesáhla benzin na přelomu loňského a letošního roku.

Oproti jiným evropským zemím má Česko stále relativně nízký podíl dieselových aut. Nejvíce jsou diesely zastoupeny ve Francii a v Belgii, kde jejich podíl dosahuje až 75 procent.

Češi kupují naftové motory kvůli úspoře, ale alternativním levnějším palivům se vyhýbají. S jiným než naftovým či benzinovým pohonem se prodá jen každé čtyřicáté auto. "Je to pro nás překvapení, protože alternativní pohony jsou už v nabídce většiny automobilek. Úspory jsou přitom u takových pohonů díky nižšímu zdanění větší," říká Tunkl. Větší orientace na naftu však není dobrou zprávou pro státní rozpočet: z každého litru má u nafty stát o dvě koruny méně než u benzinu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.