Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se vrhli na elektrokola, i přes vysokou cenu prodej prudce roste

  9:41aktualizováno  9:41
Tuzemský trh s elektrokoly nebývale roste. Odhady ukazují, že letos by se mohlo bicyklů s elektromotorem prodat oproti loňsku více než dvojnásobné množství. Na popularitě nabývají také horská elektrokola.

Elektrokolo, které si lze půjčit ve sportovním centru v Semilech. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Trh výrazně roste. Neexistuje sice žádná oficiální statistika, ale loni se mluvilo o tom, že se v Česku prodalo okolo osmi tisíc elektrokol. Letos by to mělo být kolem dvaceti tisíc,“ řekl MF DNES Lukáš Drahovzal, majitel největší tuzemské prodejny elektrokol Akumo.

Rozšíření elektrokol výrobci vysvětlují několika důvody. S tím, jak jejich počet roste, se šíří i reklama. Lidé si od sebe kola půjčují a vyzkouší. Kola jsou kvalitnější a roste jejich nabídka. Kola také cílí na jinou skupinu oproti běžným bicyklům - například starší lidi nebo ty, kdo chtějí dojíždět do práce a přitom se nezapotit.

Omezujícím faktorem však zůstává vysoká cena. Podle odborníků dělá cenový rozdíl mezi srovnatelným kolem a elektrokolem asi 15 tisíc korun. Většina specializovaných výrobců a prodejců začíná s cenami jednodušších elektrokol u 20 tisíc korun.

Výrobci se nyní více pouštějí i do horských elektrokol. Hodně si od nich slibuje i česká firma Author.

Elektrokola v Česku využívají také tuzemské firmy. Česká pošta je začala testovat už v roce 2010, předloni jich měla přes tři stovky. Využívají se především ve složitém terénu nebo tam, kde jsou od sebe domy vzdálené, ale přitom není nutné použít auto. Některé firmy je využívají i místo služebních automobilů.

Motor u elektrokola se aktivuje šlapáním. Jezdec musí stále šlapat, motor v jízdě pouze pomáhá. Výjimkou je rozjíždění, kdy lze elektrokolo uvést do pohybu i bez šlapání, nanejvýš ale do rychlosti 6 km/h. Elektrokolo jezdci pomáhá do rychlosti maximálně 25 km/h. Poté se baterie nebo motor vypne.

V červnu 2012 jsme otestovali elektrokolo:

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Najdete na iDNES.cz