Pádu cen letenek brání letištní taxy.

Pádu cen letenek brání letištní taxy. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Češi loni prolétali přes deset miliard korun

  • 6
Letecké společnosti zažily v Česku loni nejúspěšnější rok v historii. Prodaly přes 790 tisíc letenek, za které utržily více než deset miliard. Za rok počet vydaných letenek stoupl téměř o desetinu.

Ukazují to čerstvé výsledky mezinárodní organizace leteckých dopravců IATA, které má MF DNES k dispozici. Ve skutečnosti jsou útraty ještě větší: čísla z IATA nezahrnují prodeje nízkonákladových společností ani charterové lety. Jen s nízkonákladovými dopravci přitom loni v Praze cestovala více jak pětina cestujících. Reálné prodeje tak mohou přesáhnout dvanáct miliard korun.

"Zájem o letenky loni táhli hlavně individuální cestující. Ze strany firemních zákazníků klesla poptávka hlavně v druhé polovině kvůli jejich úsporným opatřením," uvedl šéf Student Agency Radim Jančura.

Letenky zlevňují, poplatky rostou

Létání je pro Čechy čím dál dostupnější. Průměrná cena letenky bez poplatků za rok spadla o bezmála 400 korun na 10 242 korun.

Větší pád cen letenek brzdí ale různé taxy. Všemožné palivové a letištní poplatky rostou závratným tempem: za rok na nich lidé zaplatili o čtvrtinu více, na celkové ceně letenky se už podílí 23 %.

Většina leteckých společností i prodejců již ale ukazuje cestujícím kompletní ceny.

Druhá polovina roku ukázala kvůli nastupující krizi velké ochlazení zájmu o letenky. Například v listopadu klesly prodeje o necelých patnáct procent, v prosinci ale znovu nečekaně vzrostly.

Letenky v ČR

celkové prodeje (včetně tax) 10.5 mld (+4,4 %)

taxy (+24.8 %) 2,4 mld

počet letenek: 790 479 (+9.1 %)

K oživení zájmu pomáhá především čím dál více akčních slev: letenky za Atlantik už zlevnily pod deset tisíc korun, během podzimu se daly sehnat za deset tisíc korun i letenky například do Thajska. A slevových akcí neustále přibývá.

Čísla za loňský rok, která IATA oficiálně nezveřejňuje a která MF DNES získala ze svých zdrojů, ukazují velké změny i na trhu prodejců letenek. Potvrzuje se trend posilování velkých prodejců a naopak oslabování menších. V růstu pokračuje především skupina Student Agency. Loni už překročila pětinový tržní podíl, rostla o 14 %.

Podle statistik platí čím dál více lidí letenky kartou: loni prodeje zaplacené takto stouply o necelou pětinu.