Nejúspěšnější evropské železnice jsou německé Deutsche Bahn a francouzské SNCF. Němci přepraví ročně 1,8 miliardy lidí, Francouzi přes miliardu. Následují italské, španělské, holandské a belgické dráhy. Těsně před Čechy jsou Rakušané a desítku uzavírají Portugalci.
Přesto, že některé vozy českých drah jsou desítky let staré a česká nádraží se revitalizují jen postupně, dokázala se společnost poměrně vysoko prosadit i v počtu cest, které připadají ročně na jednoho obyvatele. Podle statistiky se každý Čech svezl vlakem průměrně osmnáctkrát. Nejlépe jsou na Tom Rakušané s 24 jízdami a Němci s 22. Dvacet jízd připadá na každého Nizozemce či Belgičana.
České dráhy se postupně snaží vyrovnat se svou nelichotivou pověstí a obnovují česká nádraží i zastaralé vozy. Efektivita vozů navíc není nijak závratná a v podstatě všechny osobní vlaky vykazují ztrátu. Problémy dělají hlavně regionální spoje, na které pak přispívají kraje a ministerstvo - čtěte
Dráhy hledají nejprodělečnější vlaky. Budou chtít víc peněz
V nákladu páté
Na rychlíky dostaly dráhy loni od ministerstvo dopravy 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje. Prodělečnou osobní dopravu až do nynějška dotovala nákladní. Společnost ČD Cargo loni přepravila přes devadesát milionů tun zboží a zajistila si tak pátou příčku mezi evropskými železnicemi. Nejlepší byli s 312 miliony tun opět Němci.¨
Na vlastní podnikatelské riziko provozují dráhy pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením Carga skončilo.
Vláda letos odsouhlasila oddělení osobní dopravy do samostatné dceřiné společnosti.
Dotace drah ale nejsou žádnou výjimkou. Železnici dotuje většina evropských států.