Vyplývá to z ročenky Český trh s biopotravinami 2009.
„Razantní rozšíření nabídky biopotravin v maloobchodních řetězcích nastalo s příchodem jejich privátních značek na přelomu roku 2007 a 2008,“ uvedla jedna z autorek ročenky Zuzana Čítková.
Do té doby byla nabídka omezena většinou na sortiment zdravé výživy, který byl vystaven v jednom regálu, zpravidla na málo frekventovaném místě, dodala. Biopotraviny jsou vyrobené z produktů kontrolovaného ekologického zemědělství.
Akční leták BillaNakupujete biopotraviny v prodejnách Billa? Aktuální leták Billa Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Billa? |
Privátní značky maloobchodníků tvoří přes 30 procent z nabízeného biosortimentu v řetězcích. Největší nabídku biopotravin pod vlastní značkou mají hypermarkety Tesco; bioznačka Tesco Organic čítá 108 položek.
Následuje privátní bioznačka Intesparu Natur*pur s 98 položkami, Albert Bio má 60 položek, Rossmann 49 a Naše bio řetězce Billa mělo letos v červnu celkem 18 položek.
Více než polovina biopotravin je ze zahraničí
Letos v červnu prodejci v maloobchodních řetězcích nabízeli celkem 1 317 biopotravin.
Za růstem celého trhu s biopotravinami výrazně zaostaly specializované prodejny, jejichž obrat vzrostl v meziročním srovnání o 11 procent.
„Specializované prodejny biopotravin a prodejny zdravé výživy nezachytily obrovský nárůst poptávky po biopotravinách v posledních letech. Od roku 2005 ztratily 19 procent podílu na obratech trhu,“ uvedl vydavatel ročenky Tom Václavík.
Výrazný nárůst zájmu o biopotraviny provází i zvyšování počtu jejich výrobců, přes to ale více než polovina produktů nabízených v Česku pochází ze zahraniční.
S větší poptávkou roste i počet ekofarem, v loňském roce stoupl jejich počet téměř o polovinu na 1946. Ekologičtí zemědělci obhospodařovali více než osm procent veškeré zemědělské půdy v ČR.