Nejrychleji, o osm procent, loni vzrostly tržby supermarketům, a to i přesto, že jejich počet se v loňském roce snížil o 1,1 procenta na 689. Hypermarketů naopak přibylo. Na konci roku jich lidé mohli navštívit 249, tedy o 6,4 procenta více než v roce 2007. Počet diskontů se zvýšil o 3,6 procenta na 551 a jejich tržby o tři procenta.
Nejvíce za jeden nákup loni utráceli zákazníci hypermarketů, ve kterých průměrná velikost nákupního koše činila 362 korun a meziročně vzrostla o 1,8 procenta. V diskontech se loni hodnota průměrného nákupu zvýšila o 3,2 procenta na 195 korun a v supermarketech o 5,9 procenta na 152 korun.
Osmkrát do supermarketu
Tesco letákyNavštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Nejčastěji loni lidé navštěvovali supermarkety, do kterých měsíčně zavítali v průměru zhruba osmkrát. Do hypermarketů přišli pětkrát a diskontní prodejny navštívili čtyřikrát měsíčně.
Podle průzkumu společnosti Incoma Research, který byl zveřejněn včera, roste na trhu podíl supermarketů a menších prodejen na úkor hypermarketů. Češi se učí chodit nakupovat čerstvé zboží do obchodů, které mají po ruce.
Nejvyšším počtem prodejen loni v prosinci na tuzemském trhu disponoval řetězec Albert, který měl 243 supermarketů. Druhá pozice připadla společnosti Penny Market (203 diskontních prodejen) a třetí byl s 201 obchody diskontní řetězec Lidl.
Nejlépe se dařilo Tesku
Tržby deseti největších obchodních řetězců loni meziročně stouply o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy korun. Na prvním místě se s tržbami 47 miliard korun umístilo Tesco. Loni se o tuto příčku dělilo s Aholdem, který letos skončil na druhém místě. Lidé v něm nakoupili zboží za 44 miliard korun.
Celkem tržby padesáti největších tuzemských obchodníků loni vzrostly o devět procent na 446,9 miliardy korun. Na čtvrtém místě skončil Kaufland, který utržil 37 miliard. Globus prodal zboží za 25,4 miliardy korun a umístil se tak na páté příčce. Průzkum provedla společnost Incoma Research ve spolupráci s časopisem moderní obchod. - čtěte Tržby řetězců loni rostly. Opět se dařilo Tesku a Aholdu
Letos Češi nakupují méně
Průzkum agentury Nielsen také ukázal, že přestože se tržby zvyšují, letos Češi nakupují méně potravin. V maloobchodech s potravinami a smíšeným zbožím letos od ledna do dubna objem prodeje potravin meziročně klesl o 0,8 procenta. Naproti tomu hodnota prodaných potravin se zvýšila o 0,5 procenta, přičemž nejvíce to bylo znát u vína a masných výrobků.
Lucie Hrušová za společnosti Nielsen upozornila, že čeští spotřebitelé letos zatím nenakupují více privátní značky výrobků, které obchodní řetězce prodávají pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží. Podíl privátních značek mezi potravinami totiž za první čtyři měsíce klesl o 0,8 procentního bodu a v hodnotě činil 14,8 procenta. „Privátní značky mají nejvyšší tržní podíl mezi sýry, masnými výrobky, oplatkami a sušenkami,“ podotkla.