Poul Pedersen, ředitel firmy Pedersen & Partners, která hledá top manažery.

Poul Pedersen, ředitel firmy Pedersen & Partners. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Češi mají velkou šanci v Moskvě, ne na Západě, říká lovec manažerů

  • 11
Čeští vrcholoví manažeři mají šanci na Východě, západní firmy mají ale svých odborníků dost a raději vybírají z nich. Kdo by chtěl uspět, musí ale projít trychtýřem, kde jsou desítky nebo stovky dalších zájemců, říká Poul Pedersen, zakladatel společnosti Pedersen & Partners, která vyhledává elitní manažery.

Jak finanční krize poznamenala a změnila váš byznys, to znamená vyhledávání vrcholových manažerů?
Krizi jsme začali vnímat koncem roku 2008 a skončila pro nás v polovině následujícího roku. Během tři čtvrtě roku se uskutečnilo velmi málo náborů a mnoho těch, které probíhaly, se zastavilo. Firmy se více zaměřily na úspory a hledaly manažery, kteří se zajímají o detaily každodenního provozu firmy. Naopak přestal být tolik zájem o ambiciózní manažery, kteří mají za úkol, aby firma rostla.

Byl zájem o tvrdé manažery, kteří se nebojí propouštět a škrtat?
Ano, ale spíš o lidi, kteří věnují pozornost detailům.

Jaké typy lidí vyhledáváte?
Vyhledáváme manažery na řídících pozicích. Typická místa jsou finanční ředitel, marketingový ředitel, obchodní ředitel, generální manažer a jiné.

V jakých českých firmách najdeme "vaše" lidi?
Nechci konkrétně jmenovat, ale jako příklad můžu dát PPF Group. Jednu třetinu našeho byznysu tvoří pomoc firmám, které chtějí expandovat v zahraničí. Například ČEZ pomáháme v Albánii. Třetina obchodu spočívá v importu zahraničních manažerů do České republiky, ve třetině případů vyhledáváme české manažery pro zahraniční firmy a ve zbylých případech vyhledáváme pro firmy v tuzemsku české manažery. V Praze jsme otevírali před deseti lety a pokud by se nám nepodařilo dělat odsud i byznys v zahraničí, museli bychom zavřít. Bylo by těžké uživit se jen z českého trhu.

Máte v ČR hodně konkurentů?
Myslím, že se od své konkurence odlišujeme. Nejsme ani velká, ani malá firma, máme asi 220 zaměstnanců a pobočky ve čtyřiceti zemích světa. Nepůsobíme sice v USA, ale jsme lídři trhu ve východní Evropě. Další obchodní příležitosti vidíme v Africe, na Blízkém východě a v Indii.

Jsou Češi v zahraničních firmách úspěšní?
Ano. Hodně českých manažerů působí v Moskvě, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Máme velký úspěch s umísťováním českých manažerů na Východ. O Západu to tolik neplatí, západní zahraniční firmy často zaměstnají jen lidi ze svých poboček v cizině a nemají zájem o manažery, kteří by přišli řídit firmu odjinud. Na druhou stranu se stává, že je český manažer v podobných případech povolán třeba do Moskvy.

Proč mají Češi šanci dostat se do Moskvy, ale ne do Německa?
Němci mají dostatek dobrých lidí s dobrou znalostí německého trhu. Pokud jdete do Ruska, kde hledají experty na retailové bankovnictví, můžete mít úspěch, protože zatímco Němce těžko budete učit, jak se dělá bankovnictví, v Rusku to možné je, protože Česko je rozvinutější zemí.

Pedersen & Partners

Společnost Pedersen & Partners vyhledává top manažery ve 41 zemích světa včetně ČR. Experty umísťuje například ve firmách zabývajících se správou financí, účetnictvím nebo v průmyslových a farmaceutických firmách. Byznys zaměřuje hlavně střední a východní Evropu, Afriku nebo Blízký východ. Firma zaměstnává 220 lidí. Společnost vznikla v roce 2001 v Praze.

Jaký je rozdíl mezi vrcholovým manažerem ze západní Evropy a z Česka?
Moc rozdílů nevidím. Snad jen, a to je spíš pozitivní, že mnoho českých manažerů, kterým je teď okolo 35 nebo 40 let, získalo velmi brzy ve své kariéře značnou odpovědnost. V době převratu nebylo totiž dost lidí, kteří by tuto práci dělali, a mnoho mladých se tak rychle dostalo do pozic výkonných nebo obchodních ředitelů. Ti, kteří přišli po nich, si museli tato místa zasloužit po tvrdším boji. Na Západě trvá déle, než se z místa brand manažera dostanete na pozici ředitele marketingu.

Jak zaměstnance vyhledáváte?
Máme tři způsoby. První a nejdůležitější je přímé oslovování. Když třeba hledáme člověka na pozici ekonomického ředitele se zkušenostmi z telekomunikací, oslovíme finanční ředitele a vysoké manažery v telekomunikačních firmách. Druhou metodou je, že neoslovujeme přímo kandidáty, ale ptáme se různých lidí, kteří by je mohli doporučit. Máme také vlastní databázi, kterou jsme si za deset let vybudovali. Pomocí těchto způsobů sestavíme dlouhý seznam kandidátů, někdy jich může být i 250. Oslovíme je, s částí z nich děláme pohovory a postupně vybereme zhruba pět vhodných lidí, které doporučíme klientovi. Na přání děláme i psychologické testy.

To musí trvat dost dlouho...
Asi pět až šest neděl.

Kolik z toho máte?
Jednu třetinu roční mzdy manažera, kterého umístíme.

Kolik manažerů vaše firma průměrně umístí za měsíc?
Měsíčně najdeme práci více než stovce manažerů po celém světě.

Jaké mzdy vaši klienti nabízejí?
V tom je velký rozdíl. Vybíráme například vhodného kandidáta na pozici marketingového manažera v tuzemské firmě s měsíční mzdou 80 tisíc korun a k tomu bonusy. Pro jednu společnost v Saúdské Arábii zase hledáme finančního ředitele se mzdou okolo jednoho milionu dolarů ročně včetně bonusů.

Plánujete v blízké budoucnosti expanzi do dalších zemí?
V polovině května otevíráme pobočku v indické Bombaji a letos bychom také rádi otevřeli v keňském Nairobi, tím by se nám otevřela cesta do východní Afriky. Také chceme otevřít v Londýně.