Ředitel Hamé Martin Štrupl

Ředitel Hamé Martin Štrupl | foto: Michal Sváček, MAFRA

Je vidět, že si lidé více vaří a pečou doma, říká šéf Hamé

  • 321
Češi v době krize méně kupují konzervy a polotovary, raději si sami vaří, konstatuje v rozhovoru ředitel společnosti Hamé Martin Štrupl. Také proto se ale prodává více džemů. Nově společnost viditelněji označuje kvalitu svých výrobků a začne prodávat novou řadu hotových jídel do mikrovlnky.

Společnost Hamé zvedla tržby vloni o 10,5 procenta, zisk neuvádí. Vděčí za to však jen prodeji v zahraničí, protože na českém trhu spadly tržby o pět procent. Tržby táhnou výše zejména díky prodeji v Rumunsku a Rusku a na Ukrajině, kde má Hamé i vlastní závody. Nyní Hamé převléká obaly a snaží se z ní udělat modernější firmu, jak popisuje v rozhovoru Martin Štrupl, šéf společnosti Hamé, který nastoupil do funkce před rokem.

Vloni jste hodně inovovali a měnili design i management. Je to kvůli krizi?Já bych tomu neříkal krize. I našim obchodníkům, kteří si stěžují na určitý propad poptávky v ČR zejména u masových produktů, říkám, ať se nespoléhají na to, že to bude v budoucnu lepší. Je to podle mě spotřebitelský dlouhodobý trend.

Že si lidé více kupují čerstvé maso a vaří sami?
Ano, anebo je to odklon k různým substitutům. Inovaci nevyvolala krize, je to proces, který jsem chtěl nastartovat, a kvůli tomu muselo ve firmě dojít k personálním změnám a ke změně firemní kultury. Je to nezbytná podmínka pro to, aby firma přežila a dlouhodobě rostla. Samozřejmě z deseti nápadů se realizují dva a i z jednoho se stane mrtvola a jeden je úspěšný.

Který segment na českém trhu narůstá?
Takřka žádný, český trh šel dolů, i když určitý nárůst je u sladkého, u džemů apod. Je vidět, že si lidé více vaří a pečou doma.

Vyrábíte hodně trvanlivých jídel, která vydrží rok a půl. Nejdete proti nynějšímu trendu jíst čerstvé a nakupovat na farmářských trzích apod.?
My jsme před lety začali dělat čerstvé potraviny, ten trend tady určitě je, ale krize jej zpomalila. Náš trh je malý. V západní Evropě, zejména v místech s koupěschopnou populací, je podíl čerstvých výrobků vyšší. My bychom se přizpůsobili, ale podmínky u nás ve střední Evropě tomu nenahrávají. Logistika čerstvých produktů je náročnější a chybí tady koncentrovaná poptávka.

Obaly musí být jako na Západě

Vidím, že se čile proměňují obaly vašich výrobků.
Ano, během dvou let proměníme celý design. Máme 1 700 výrobků z hlediska typů balení, ale letos bychom měli dokončit kompletní redesign od zastaralého designu Hamé. Na některých produktech značky "Vynikající kvalita" jsme pozměnili i logo. Je to trend, který sem jde ze Západu.

Najali jste si nějaké designérské studio?
Necháváme si zpracovávat nápady od různých designérů po skupinách výrobků a pak o nich rozhodujeme nejen v managementu, ale i se spotřebiteli. Teď jsme dělali design na výrobky Hamánek Baby a ve finále jsme s návrhy šli do mateřských center. Chceme vědět, co na to ty matky, finální zákazníci.

Jako firma máte široké spektrum výrobků a předpokládám i různou kvalitu.
Máme tři stupně kvality.

Rozlišovali jste mezi nimi dříve?
Ano, ale neměli jsme to tak jasně rozděleno z pohledu značky a nekomunikovali jsme to tolik. Samozřejmě spotřebitel v tom měl zmatek. Teď se snažíme být čitelnější a oddělovat je: značka, cena, kvalita.

Kde nakupujete suroviny? Stoupá podíl dovozu?
Ano, ale spíše těch, které u nás nejsou k mání jako mořské ryby nebo exotické ovoce. Ale někdy máme potíže nakoupit dostatečné množství a kvalitu českých surovin, proto mnohdy zeleninu odebíráme v Maďarsku, kde je kvalita stabilnější, a maso kupujeme v Evropě.

Informací na obalech už je příliš

Jak si můžete být jisti, že jste nedostali od dodavatele koňské maso?
Nám chodí maso chlazené nebo mražené. A k tomu máme vždy certifikát a k tomu si děláme vlastní rozbory. Sami si ho zpracováváme. Část surovin nakupujeme v Česku, část v Evropě, zejména v západní. Pracujeme s dlouhodobými dodavateli, musí s každou dodávkou předkládat certifikáty a my si děláme kontroly na vstupu, než pustíme surovinu do výroby. Nemáme vlastní jatka a masokombinát, proto musíme kontrolovat suroviny.

Takže vám nechodí polotovary?
Maso jako takové ne.

Jak se stavíte k tomu, co nyní kvůli skandálu s koňským masem chystá Unie stran značení masa? Že by na každém výrobku měla být informace o původu veškerého použitého masa a nikoliv jen vyrobeno v EU. Tedy i na paštikách.
Já souhlasím s lepší informovaností, ale EU už reguluje i velikost písma na obalech a u menších výrobků je problém všechny ty údaje na ten obal dostat. Navíc obal musí prodávat, to je základní marketingové pravidlo. Musí to nějak vypadat. Trošku se bojím, že v budoucnu budeme k výrobkům dávat příbalový leták.

Jaký podíl tvoří privátní značky obchodních řetězců?
Proto investujeme do marketingu, abychom si budovali a drželi vlastní značky. Privátních značek děláme relativně málo, asi jen 12 procent, ale to je včetně zahraničí, kde jsou to privátní značky nejen maloobchodních řetězců, ale i jiných subjektů, jako například Campbell´s.

Na kterém z vašich zahraničních trhů čekáte největší růst?
V Rusku, máme tam i vlastní závod.

A už jste zdárně dořešili ten případ ruských padělků Hamé?
Ne, soud jsme sice vyhráli, ale peníze ještě nepřišly.