Koupit džíny od Calvina Kleina nebo tričko od Tommyho Hilfigera o 30 až 70 procent levněji lze nyní i jindy než jen jednou či dvakrát do roka během sezonních slev.
Na outletové centrum se mění nákupní galerie v pražských Stodůlkách. Jiné méně výdělečné obchodní zóny o tom uvažují, a navíc přibude jedno úplně nové centrum outletů u letiště Ruzyně.
I český výrobce značkových oděvů, OP Prostějov, který má stovku obchodů, od května rozjede outletovou prodejnu v nákupním centru vKarviné, kde jinak obchody tolik nejdou.
"Na outlet přejdeme v Karviné už od května. Zjistili jsme, že lidé vregionu vyhledávají nižší ceny. Vyměníme zboží, předěláme grafiku, přeškolíme lidi a uděláme propagaci," řekl obchodní ředitel firmy Milivoj Žák.
Podle něho je však definice outletu širší než jen zboží z minulých sezon. "Je to i zboží z exportu, zboží ušité ze zbytků materiálů, nerealizované zakázky nebo zboží převedené do nižší jakostní skupiny. Společným znakem je sleva," řekl.
Západ prodává se slevou i kočárky
V západních zemích jsou dokonce celá obrovská outletová centra anakoupit v nich lze vše od značkového oblečení po dětské kočárky.
Podobné centrum je v Česku zatím jen jedno, na hranicích s Rakouskem v jihomoravských Hatích. Druhé se začne stavět v pražské čtvrti Ruzyně a otevřít by se mělo za rok v září. Teď se vyjednává, kdo obsadí 130 obchodů Outlet Airport Praha.
"Budou to značky střední a vyšší třídy, například Hugo Boss nebo Calvin Klein," říká Eric Daguin z italské společnosti EDConsulting, která centrum staví.
Na outletové centrum se postupně mění i pražská nákupní galerie ve Stodůlkách, které se moc nedaří kvůli ostré konkurenci v blízkém okolí.
"Rádi bychom byli outletovým centrem, určitě je to dobrá možnost, jak se odlišit od ostatních obchodních center, ale je těžké přemluvit všechny obchodníky," říká Markéta Jircová z vedení Stodůlek.
Na slevy z tamních 40 obchodů zatím vsadily sportovní Umbro, Killtec a Envy Sport, Baťa, obuv Azalka a oblečení Taita. Právě Baťa má kromě Stodůlek jeden výprodejový obchod také v plzeňské Olympii.
"Prodáváme tam zbytky kolekcí předchozích sezon," říká obchodní ředitel obchodu Miloš Hrbatý. Podle něho v outletech nejčastěji nakupují lidé, kteří mají rádi kvalitní značku a nižší ceny, ale nevadí jim, že boty nejsou podle posledních trendů.
"Jednáme i o prostorech v outletovém centru na Ruzyni," dodává.
Outlety si otevírají hlavně prodejci oděvů a bot. Najde se však i kosmetika. "Jediný outletový obchod máme na pražském Andělu. Nyní neuvažujeme o dalším rozšíření ani neplánujeme vstup do outletových obchodních center," říká Markéta Slováčková za síť parfumerií Marionnaud.
Elektroniky se outlety příliš netýkají, řekl šéf obchodů Datart Pavel Sláma. Podle něho obchodníci s oblečením mohou více hýbat s cenou podle toho, jakou mají značku, nebo s ohledem na módu, na rozdíl od výrobců elektra.
"Jestliže se jedná o zboží po sezoně, lze cenu výrazně snížit, aniž prodejní cena klesne pod cenu nákupní. To v elektronice není možné," uvedl.