Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi na Vánoce utratí miliardy navíc

  15:24aktualizováno  15:24
Češi letos utratí za vánoční dárky o miliardy korun více než před rokem. Podle odhadů nechají v posledních měsících v roce v obchodech zhruba o deset miliard korun více. Před rokem tržby obchodníků za září až prosinec činily zhruba 224 miliard korun.

Chuť nakupovat podporuje hlavně nebývale vysoký růst mezd, téměř nulové zdražování a nízké úroky zlevňující půjčky. Radovat se však nemusí jen obchodníci.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
STO TIPŮ NA DÁRKY

Kdyby lidé utráceli méně, růst ekonomiky by značně zvolnil. Letos jsou zatím výdaje rodin tím hlavním, co domácí hospodářství popohání.

Nakupuje se dříve a více
"Letos čekáme asi o desetinu větší tržby," potvrzuje Ivana Hrdličková, mluvčí obchodu IKEA.

Do obchodního domu s nábytkem a bytovými doplňky míří týdně sto tisíc lidí, z nichž polovina si i něco koupí.

Většina lidí před Vánocemi vybírá pro své blízké drobnější věci, zatímco přes rok je tomu naopak. Do obchodů začali proudit zákazníci ve větší míře už od raného podzimu.

"Posouvá se doba, kdy lidé začínají na Vánoce nakupovat," říká Iva Petrová z agentury TNS Factum.

Podle jejich průzkumu letos každý Čech vydá za dárky 4930 korun. Největší zájem je o nejrůznější elektroniku, knihy, hračky, kosmetiku či doplňky do bytů.

"Lidé teď chtějí spíše věci, které přes rok nekupují, jako třeba encyklopedie, obrázkové knížky, knížky pro děti," říká Jiří Jirásek, spolumajitel sítě knihkupectví v Praze.

Pro menší knihkupce Vánoce znamenají i klíč k dalšímu přežití, protože svátky tvoří až 70 procent celoročních tržeb.

"U mě to tolik není, ale nárůst tržeb je výrazný. Třeba v Paláci knih v Praze si v listopadu a prosinci denně koupí knihu v průměru za 270 korun na sedm tisíc zákazníků," říká Jirásek.

Přes rok jsou lidé střídmější a drahé knihy moc nekupují. Návaly registrují i prodejci mobilů, které se na příčce nejčastějšího vánočního dárku drží neúnavně už několik let.

"Nejvíce lidí chce stále telefon do dvou tisíc korun," říká mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.

I pro něj Vánoce znamenají růst tržeb v závěru roku zhruba o tři miliardy oproti obvyklým šesti miliardám korun. Mnohem více však dávají firmy v tomto čase na reklamu.

Z balíku peněz, které jsou lidé ochotni utratit, si také stále více ukusují hypermarkety. Už jich sice nepřibývá tak rychle jako dříve, ale i letos vyrostly další velkoprodejny.

"Většinou se vánoční nákupy odstartují Mikulášem, ale třeba už tento víkend jsme prodali jen v jednom obchodě na Smíchově desítky domácích kin, a dokonce tři plazmové televize za téměř sto tisíc korun za jednu," říká mluvčí hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková.

Vánoce na křídlech úvěrů
Na Vánoce se těší i bankéři, kteří spoléhají na to, že lidé ztratí poslední zábrany vůči nákupům na dluh a na dárky si rádi půjčí - a to více než loni.

"Loni jsme v druhém pololetí vydali o 40 procent více kreditních karet než v prvním. Určitě to má souvislost s Vánocemi. Růst očekáváme i nadále," uvedla Markéta Dvořáčková z Komerční banky.

Jak banky, tak splátkoví prodejci se snaží dostat k vánočním nákupům nejrůznějšími lákadly. Před Vánocemi lze třeba chodit do obchodů takřka bez peněz nebo začít splácet až po Novém roce.

Jen do září vzrostly rodinám dluhy u splátkových prodejců o 50 miliard, na 211 miliard korun. Před koncem roku přibudou další desítky miliard.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.