Češi na Vánoce utratí miliardy navíc

  • 15
Češi letos utratí za vánoční dárky o miliardy korun více než před rokem. Podle odhadů nechají v posledních měsících v roce v obchodech zhruba o deset miliard korun více. Před rokem tržby obchodníků za září až prosinec činily zhruba 224 miliard korun.

Chuť nakupovat podporuje hlavně nebývale vysoký růst mezd, téměř nulové zdražování a nízké úroky zlevňující půjčky. Radovat se však nemusí jen obchodníci.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
STO TIPŮ NA DÁRKY

Kdyby lidé utráceli méně, růst ekonomiky by značně zvolnil. Letos jsou zatím výdaje rodin tím hlavním, co domácí hospodářství popohání.

Nakupuje se dříve a více
"Letos čekáme asi o desetinu větší tržby," potvrzuje Ivana Hrdličková, mluvčí obchodu IKEA.

Do obchodního domu s nábytkem a bytovými doplňky míří týdně sto tisíc lidí, z nichž polovina si i něco koupí.

Většina lidí před Vánocemi vybírá pro své blízké drobnější věci, zatímco přes rok je tomu naopak. Do obchodů začali proudit zákazníci ve větší míře už od raného podzimu.

"Posouvá se doba, kdy lidé začínají na Vánoce nakupovat," říká Iva Petrová z agentury TNS Factum.

Podle jejich průzkumu letos každý Čech vydá za dárky 4930 korun. Největší zájem je o nejrůznější elektroniku, knihy, hračky, kosmetiku či doplňky do bytů.

"Lidé teď chtějí spíše věci, které přes rok nekupují, jako třeba encyklopedie, obrázkové knížky, knížky pro děti," říká Jiří Jirásek, spolumajitel sítě knihkupectví v Praze.

Pro menší knihkupce Vánoce znamenají i klíč k dalšímu přežití, protože svátky tvoří až 70 procent celoročních tržeb.

"U mě to tolik není, ale nárůst tržeb je výrazný. Třeba v Paláci knih v Praze si v listopadu a prosinci denně koupí knihu v průměru za 270 korun na sedm tisíc zákazníků," říká Jirásek.

Přes rok jsou lidé střídmější a drahé knihy moc nekupují. Návaly registrují i prodejci mobilů, které se na příčce nejčastějšího vánočního dárku drží neúnavně už několik let.

"Nejvíce lidí chce stále telefon do dvou tisíc korun," říká mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.

I pro něj Vánoce znamenají růst tržeb v závěru roku zhruba o tři miliardy oproti obvyklým šesti miliardám korun. Mnohem více však dávají firmy v tomto čase na reklamu.

Z balíku peněz, které jsou lidé ochotni utratit, si také stále více ukusují hypermarkety. Už jich sice nepřibývá tak rychle jako dříve, ale i letos vyrostly další velkoprodejny.

"Většinou se vánoční nákupy odstartují Mikulášem, ale třeba už tento víkend jsme prodali jen v jednom obchodě na Smíchově desítky domácích kin, a dokonce tři plazmové televize za téměř sto tisíc korun za jednu," říká mluvčí hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková.

Vánoce na křídlech úvěrů
Na Vánoce se těší i bankéři, kteří spoléhají na to, že lidé ztratí poslední zábrany vůči nákupům na dluh a na dárky si rádi půjčí - a to více než loni.

"Loni jsme v druhém pololetí vydali o 40 procent více kreditních karet než v prvním. Určitě to má souvislost s Vánocemi. Růst očekáváme i nadále," uvedla Markéta Dvořáčková z Komerční banky.

Jak banky, tak splátkoví prodejci se snaží dostat k vánočním nákupům nejrůznějšími lákadly. Před Vánocemi lze třeba chodit do obchodů takřka bez peněz nebo začít splácet až po Novém roce.

Jen do září vzrostly rodinám dluhy u splátkových prodejců o 50 miliard, na 211 miliard korun. Před koncem roku přibudou další desítky miliard.