Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi nakupují boty od počítače. Až desetina párů je z internetu

  14:52aktualizováno  14:52
Pokud si boty sami nevyzkoušíte, obvykle jen těžko poznáte, jestli vám padnou. Přesto v Česku roste počet lidí, kteří si obuv koupí ve virtuálním obchodě. Podle České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) se loni na internetu prodala až desetina obuvi. Prodej bot v kamenných prodejnách přitom stagnoval.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

V internetových obchodech se loni prodalo 5 až 10 procent veškerých bot, odhadla tajemnice obuvnické asociace Vlasta Mayerová na základě loňských dat získaných od členů. V klasických kamenných obchodech dosáhl podíl 35 až 40 procent, v super- a hypermarketech zhruba 30 procent a na tržnicích kolem pětiny bot.

On-line obchodu se vrací desetina bot

Zákazníky nejspíš láká nižší cena, velký výběr velikostí i druhů. Někteří prodejci hlásí nárůsty prodejů nebo tržeb během loňska až o stovky procent. Například největšímu ryze českému on-line obchodu s módní obuví Světbot.cz loni stouply meziročně tržby o 179 procent a návštěvnost o 128 procent. Lidé navíc za nákup bot utráceli téměř o desetinu více než předloni, v průměru 1 524 Kč s DPH.

Devět z deseti prodaných párů v tomto obchodě byla módní značková obuv. "Zhruba 6 procent je obuv sportovní a 4 procenta obuv luxusní. Zejména u luxusní obuvi jsme v roce 2013 zaznamenali růst zájmu na zhruba trojnásobek," říká jednatel Jan Kalianko. Důvodem vyššího zájmu je podle něj rozvoj e-shopu, menší obavy lidí z nákupu na internetu a další služby jako vrácení a výměna nevyhovujících bot zdarma. Zhruba desetinu bot totiž lidé vymění nebo vrátí.

Kalianko si také myslí, že důvodem rostoucích on-line prodejů jsou nové e-shopy, které si otevírají již zaběhnuté kamenné prodejny. "Mnoho z nich je před krachem a snaží se hledat další prodejní kanály, například internet. Díky tomu vzniklo v roce 2013 velké množství internetových obchodů, respektive asi 3-4 krát více než v předchozích letech," říká.

Velikostní číslo klame až o tři stupně

"Poptávka po obuvi meziročně stoupla o desítky procent," potvrzuje trend Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu se sportovním vybavením a módou Blackcomb.cz. "Zpočátku byl zájem především o nákupy sportovní obuvi. V poslední době začali zákazníci hodně nakupovat také vycházkovou a módní obuv," dodal.

Podle tajemnice obuvnické asociace Vlasty Mayerové se on-line obchodníci přizpůsobují potřebám zákazníků například v detailních fotogaleriích nebo uváděním velikostních tabulek bot i v centimetrech. "Každý výrobce má svůj vlastní systém číslování bot. Obuv zdánlivě stejné velikosti se ve skutečnosti může lišit až o tři velikostní skupiny," říká Mayerová.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

V oběhu je nová známka se Zemanem, od předchozí se liší jen barvami

Nová známka s prezidentem Milošem Zemanem (2018)

Česká pošta uvádí do oběhu novou známku s vyobrazením prezidenta Miloše Zemana. Cenina je vyrobená podle stejné rytiny...

Najdete na iDNES.cz