Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Češi nakupují boty od počítače. Až desetina párů je z internetu

  • 44
Pokud si boty sami nevyzkoušíte, obvykle jen těžko poznáte, jestli vám padnou. Přesto v Česku roste počet lidí, kteří si obuv koupí ve virtuálním obchodě. Podle České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) se loni na internetu prodala až desetina obuvi. Prodej bot v kamenných prodejnách přitom stagnoval.

V internetových obchodech se loni prodalo 5 až 10 procent veškerých bot, odhadla tajemnice obuvnické asociace Vlasta Mayerová na základě loňských dat získaných od členů. V klasických kamenných obchodech dosáhl podíl 35 až 40 procent, v super- a hypermarketech zhruba 30 procent a na tržnicích kolem pětiny bot.

On-line obchodu se vrací desetina bot

Zákazníky nejspíš láká nižší cena, velký výběr velikostí i druhů. Někteří prodejci hlásí nárůsty prodejů nebo tržeb během loňska až o stovky procent. Například největšímu ryze českému on-line obchodu s módní obuví Světbot.cz loni stouply meziročně tržby o 179 procent a návštěvnost o 128 procent. Lidé navíc za nákup bot utráceli téměř o desetinu více než předloni, v průměru 1 524 Kč s DPH.

Devět z deseti prodaných párů v tomto obchodě byla módní značková obuv. "Zhruba 6 procent je obuv sportovní a 4 procenta obuv luxusní. Zejména u luxusní obuvi jsme v roce 2013 zaznamenali růst zájmu na zhruba trojnásobek," říká jednatel Jan Kalianko. Důvodem vyššího zájmu je podle něj rozvoj e-shopu, menší obavy lidí z nákupu na internetu a další služby jako vrácení a výměna nevyhovujících bot zdarma. Zhruba desetinu bot totiž lidé vymění nebo vrátí.

Kalianko si také myslí, že důvodem rostoucích on-line prodejů jsou nové e-shopy, které si otevírají již zaběhnuté kamenné prodejny. "Mnoho z nich je před krachem a snaží se hledat další prodejní kanály, například internet. Díky tomu vzniklo v roce 2013 velké množství internetových obchodů, respektive asi 3-4 krát více než v předchozích letech," říká.

Velikostní číslo klame až o tři stupně

"Poptávka po obuvi meziročně stoupla o desítky procent," potvrzuje trend Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu se sportovním vybavením a módou Blackcomb.cz. "Zpočátku byl zájem především o nákupy sportovní obuvi. V poslední době začali zákazníci hodně nakupovat také vycházkovou a módní obuv," dodal.

Podle tajemnice obuvnické asociace Vlasty Mayerové se on-line obchodníci přizpůsobují potřebám zákazníků například v detailních fotogaleriích nebo uváděním velikostních tabulek bot i v centimetrech. "Každý výrobce má svůj vlastní systém číslování bot. Obuv zdánlivě stejné velikosti se ve skutečnosti může lišit až o tři velikostní skupiny," říká Mayerová.