Toaletní papír se jinak než ve slevě nekupuje. Změnu chování českých spotřebitelů zmapoval průzkum společnosti Henkel.

Toaletní papír se jinak než ve slevě nekupuje. Změnu chování českých spotřebitelů zmapoval průzkum společnosti Henkel. | foto: SXC.hu

Češi v době krize pečlivě vybírají saponáty, počkají si na akce

  • 137
Češi ani v době ekonomické krize nekupují automaticky nejlevnější výrobky v oblasti čisticích prostředků. Vybírají si však kvalitu a čekají, až bude zboží v akci. Nejčastěji si odepřou aviváž, její prodej nejvíce klesl. Vyplývá to z průzkumu společnosti Henkel, který ukázal na změny v chování českých spotřebitelů.

Hebké a navoněné oblečení si kvůli vlekoucí krizi odpouští stále více lidí. Právě změkčovadla totiž zažila mezi pracími a čisticími prostředky největší propad. Podle dat společnosti Henkel se tržby z aviváží loni propadly o bezmála sedm procent, nejvíce ze sledovaného zboží.

Výsledky průzkumu firmy Henkel, který má MF DNES exkluzivně k dispoziciČtěte ve středu 27. února

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V používání aviváže jsme dlouhodobě před Evropou. V posledních letech je ale vidět mírný pokles. Zdá se, že někteří zákazníci, kteří nemají dostatek peněz, se raději vzdají výhod aviváže a spokojí se pouze se základním vypráním," vysvětluje Jan Želízko, manažer marketingu společnosti Henkel. Průzkum také ukázal, že přes polovina lidí kupuje výhradně ve slevě třeba čisticí prostředky a toaletní papír.

Na druhé straně přibývá lidí, kteří zkoumají kvalitu výrobků. Ti sice také rádi nakupují ve slevách, ale cena u nich není na prvním místě. Takhle přemýšlelo loni 42 procent zákazníků, což je o desetinu více než v roce 2010.

Dnešní akční nabídky pracích prášků a aviváží

AkcniCeny.cz pro vás sledují každý den tisíce kusů zlevněného zboží z hypermarketů, drogerií a dalších obchodů. Prohlédněte si dnešní nabídku pracích prášků a aviváží!

Je vidět, že neplatí pravidlo, že čím obtížnější ekonomická situace domácností je, tím levnější výrobky kupují. Ani v oblasti spotřebního zboží, jako jsou čističe, mýdla či šampony. Lidé stejně jako v potravinách nechtějí za každou cenu kupovat levné výrobky.

"Raději kupuji ozkoušené značkové výrobky, klidně i dražší. Na ně si pak počkám v akcích, kterých je dnes velká spousta," potvrzuje Olga Martinová, maminka rok a půl staré Jindřišky z Prahy. "Neozkoušené levné výrobky, třeba na mytí nádobí, mě většinou zklamaly," dodává Martinová.

Skupina těch, kteří při nákupech hledí na poměr cena/výkon i ve vleklé ekonomické recesi, roste. To potvrzuje i mezinárodní průzkum společnosti Henkel, která vyrábí prací prostředky Persil, Palmex, aviváže Silan a další.