Na to, že je větší výběr zájezdů a dá se ušetřit až pětina z jeho ceny, lidé nepřišli sami.
Pomáhá tomu masivní podpora a další výhody, které cestovní kanceláře nabízejí.
"Garantujeme, že ještě měsíc před odletem si lidé mohou změnit místo dovolené i termín bez dalších omezení," říká Dan Plovajko z cestovní kanceláře Fischer.
Konkurenční Čedok zase slibuje, že ceny zájezdů na poslední chvíli nebudou nižší než dnes. Vítkovice Tours jako specialista na Chorvatsko vybírá jako zálohu na letní zájezd do poloviny února jen pět set korun.
Počet lidí, kteří si raději vyberou zvětší nabídky a ušetří proti běžné ceně, letos vzrostl o patnáct až pětadvacet procent.
"Teď se u nás prodává o dvacet pět procent více zájezdů než vloni, to je zhruba 25 tisíc zákazníků," říká Plovajko.
Žádná vyslovená hvězda mezi místy letošních letních dovolených ještě nevyšla, ale proti minulé sezoně je větší zájem o Egypt, Bulharsko, Řecko a Turecko. Cesta do Turecka zlevní o sedm až osm set korun za vystavení víza, které už není potřeba.
"Oblíbené jsou malé řecké ostrovy. Jde o známé prostředí, ale dosud neobjevená místa, jako je například Zákynthos nebo Kefalonia," říká Libor Diepolt z Firo Tour.
"Do Řecka se lidé vracejí po loňské olympiádě, která je od cesty tam odrazovala," dodává Brejcha.
"Znovuobjevení Bulharska souvisí podle našich informací se zlepšením tamních služeb a ubytování a velmi příznivou cenou. Je vhodné i pro děti, je relativně blízko a let netrvá příliš dlouho," vysvětluje Brejcha.
Mezi stálicemi českých turistů však zůstává Chorvatsko, kam lidé jezdí nejčastěji vlastním vozem spíš než letecky.
"Vlastní dopravu volí asi pětašedesát procent lidí, letecky je to jen asi osm procent," říká výkonný ředitel Vítkovice Tours Petr Honek. "A lidé si volí stále více kvalitnější ubytování," dodává.
Vyšší kvalitu si Češi dopřávají i podle ostatních cestovních kanceláří. "Ceny zájezdů stagnují a zvedá se jejich úroveň," vysvětluje Brejcha.
Češi zvyšují nároky na ubytování a potvrzují to i objednané hotely. Místo dřívějších jedno- a dvouhvězdičkových nyní už převládají čtyř- až pětihvězdičkové.
Podle cestovních agentur Češi více utrácejí za dovolenou u moře. Podle údajů za poslední dva měsíce za lyžařský zájezd lidé utratí okolo sedmi tisíc a za pobyt u moře dvanáct tisíc korun na osobu. "Za exotiku jsou pak ochotni zaplatit v průměru třiatřicet tisíc korun," říká obchodní ředitel cestovní agentury Invia.cz Radek Stavinoha.
Podle něho se obavy z růstu cen zájezdů po krachu některých cestovek nepotvrdily. Podle Stavinohy jdou ceny zájezdů u zhruba stovky kanceláří, které Invia zastupuje, dokonce mírně dolů.
Nejoblíbenější jsou v největší tuzemské internetové cestovní agentuře Bulharsko, Řecko a Kypr. Na první chvíli prodá třetinu všech zájezdů.
Nákupy dovolené po internetu, na stránkách cestovních kanceláří i agentur, rostou. Loni se přes internet prodala zhruba desetina všech zájezdů přibližně za miliardu korun a letos počítají prodejci s dalším růstem. "Jen my chceme prodat za 600 milionů korun," tvrdí Stavinoha.
Koncem loňského roku po tragédii v Asii získal na atraktivitě opačný směr a narostl prodej zájezdů hlavně do Brazílie a na Kubu. Tomu pomohlo i to, že z Prahy do těchto míst létají pravidelné lety místních leteckých společností.
Od léta podle pražského letiště další zajímavá spojení přibudou. Například české nízkonákladové aerolinky SmartWings se od května letošního roku chystají spustit další čtyři pravidelné linky do evropských letovisek Herákleion, Palma de Mallorca, Soluň a Lárnaka.
"Chystáme to jako příležitost i pro menší cestovní kanceláře, které tak mohou svým klientům nabídnout leteckou dopravu, aniž by si musely kupovat celé letadlo," říká Miroslav Kůla z Travel Service, který značku SmartWings provozuje.
ANO! Dovolenou u moře či v lázních uděláte zaručeně radost. Starší lidé si už většinou jen těžko našetří na pěkný zájezd. |