Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi opět nacházejí oblibu v másle, jeho cena klesá

  • 39
Levné máslo v poslední době vytlačuje z některých českých ledniček oblíbenou náhražku - margaríny. Zatímco v červnu před rokem stála kostka másla 28 korun, letos to bylo asi 22 korun. Ve vzdálenější minulosti bylo máslo ještě dražší. V roce 2007 se blížilo ke čtyřiceti korunám.

Vyplývá to z výsledků ankety ČTK mezi výrobci a prodejci, které potvrdila statistika společnosti Nielsen. Prodejci i výrobci hlásí mírný odklon od běžné náhražky másla, takzvaného margarínu. Snadno rozmazatelné margaríny přesto nad máslem převažují.

V době, kdy bylo máslo téměř za čtyřicet korun, sáhla řada výrobců po levnějších margarínech. V současné době jsou ceny margarínů a másla téměř srovnatelné. Například půlkilové balení rostlinného tuku Perla máslová příchuť stojí v supermarketu Albert na Václavském náměstí v Praze 33 korun, cena másla se pohybuje v závislosti na výrobci od 18 korun za čtvrt kila.

Přestože v období od loňského června do letošního května prodej másla v tuzemsku vzrostl meziročně o čtvrtinu na 23,67 milionu kilogramů, obchodníci za něj kvůli poklesu cen utržili 1,95 miliardy korun, meziročně o víc než pět procent méně.

V době krize sahají lidé po levnějších margarínech

Naopak prodané množství margarínu se ve stejném období snížilo o 11,7 procenta na 28,09 milionu kilogramů. Hodnota prodeje se však vlivem růstu cen zvýšila zhruba o 72 milionů na 2,05 miliardy korun, vyplývá z údajů Nielsenu.

"V současné době pozorujeme v této kategorii (margarínů) spíše klesající trend," řekla mluvčí společnosti Unilever Andrea Jandová. Unilever dodává na trh margaríny značek Rama, Perla či Flora. "Je pravda, že pohyby cen másla se projevují v prodejích margarínů," poznamenala.

"Evidujeme mírný pokles prodeje zejména dražších značek, který je kompenzován nárůstem prodeje cenově dostupnějších margarínů. Z krátkodobého hlediska cena hraje ve prospěch prodeje másla, hlavně u pečení je máslo volbou u velké částí zákazníků," uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Libor Kytýr.

Zákazníci jsou podle něj v době ekonomické krize více než dříve citliví na cenu. Zatímco máslo poměrně výrazně zlevňovalo, margaríny během stejného období několikrát podražily, vysvětlil Kytýr.

,