Češi přicházejí na chuť nealko pivu

Nealko pivo k obědu? Ještě na začátku devadesátých let něco takového Tomáše Kosa z Plzně ani nenapadlo. Teď, když tento obchodní zástupce potřebuje na cestách při obědě zahnat žízeň, sáhne někdy místo minerálky právě po pivu bez alkoholu.

"Dnes už je jeho kvalita jiná než před lety. Navíc restaurace nabízejí více druhů, je možné vybírat. Jednou nebo dvakrát týdně a spíše v létě si toto pivo dám," tvrdí Kos.

Není sám. Spotřeba nealkoholického piva v Česku pomalu, ale vytrvale roste. Ještě před třemi lety vyrobily pivovary 117 tisíc hektolitrů, loni už 152 tisíc hektolitrů.

Odborníci soudí, že za rostoucí oblibou nealko piv stojí fakt, že lidé tráví hodně času v práci, ale pivo k jídlu si odepřít nechtějí. Volí proto nealkoholické, aby měli čistou hlavu.

"Navíc lidé jezdí stále více automobily a s tím se pití alkoholu neslučuje," říká Jaroslav Čepička z Českého svazu pivovarů.

Rostoucí zájem o nealko piva zaznamenává i řada hostinských. "Každý rok prodáme tak o deset, patnáct procent nealko piva více. Určitě je to i tím, že jsou rozhodně poživatelnější než před lety," říká Daniel Háša, majitel klatovské restaurace Mazda non-stop.

Jeho zkušenost potvrzuje i výčepní z hospody v nedalekých Horažďovicích. "Dnes nealko piva třeba pijí lidé, kteří by dřív jednu desítku k jídlu riskli," říká.

Pivo bez alkoholu už má své místo na slunci, což dokazuje i fakt, že se do jeho výroby pouštějí i malí producenti. Například Pivovar Strakonice začal s výrobou nealkoholického nektaru zhruba před půl rokem. "Nejsme velký podnik, ale chtěli jsme doplnit náš sortiment, tak aby byl co neucelenější. Snažíme se dodávat nealko pivo i do menších míst a předpokládáme, že si najde u našich zákazníků své místo," říká ředitel strakonického pivovaru Jindřich Vondřička.

Pivovary vidí v nealko pivu jednu z šancí, jak zvýšit prodej piva, který v tuzemsku dlouhodobě stagnuje. "Extrémní, téměř stoprocentní nárůst prodeje našeho nealko piva Radegast Birell v porovnání se stejným obdobím loňského roku jsme zaznamenali v červnu 2003. Až do dnešního dne vykazuje stabilní nárůst poptávky v průměru o čtvrtinu, a to jak u lahví, plechovek i čepovaného nealkoholického piva," uvedl mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin.

Kromě birellu je jednou z nejznámějších, i když dovážených značek clausthaler. Toto nealkoholické pivo prodává bez větší marketingové podpory pivovar Krušovice. "I tak od svého uvedení začátkem devadesátých let vykazuje clausthaler geometrický růst. Proti loňsku to bude o třicet procent více," říká šéf krušovického exportu Kamil Krakeš.

Bez nealko piva v nabídce se neobejde ani Budějovický Budvar. Nealkoholické pivo je v případě tohoto pivovaru určeno především pro gastronomii. "Letos jsme rozšířili naši nabídku nealkoholického piva o nový obal - vratné třetinkové lahve. Tato nabídka se setkala s úspěchem, za měsíce červen až srpen 2003 jsme v tuzemsku zaznamenali nárůst prodeje nealkoholického piva Budvar Free o osm procent," říká Petra Klangová z marketingu Budějovického Budvaru.

Jako doplněk sortimentu má nealko pivo Rallye s maximálně 0,5 procenta alkoholu i pražský Staropramen. Rallye v loňském roce získalo Zlatou pivní pečeť v kategorii nealkoholické pivo.