Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi přidali v pití piva

  0:01aktualizováno  0:01
Už to vypadalo, že pověst českých pivařů začíná brát za své. Od druhé poloviny devadesátých let totiž pili rok od roku méně piva. Loni však přišel obrat, který staví na hlavu předpovědi odborníků na zdravou výživu, podle nichž konzumace piva v Česku už bude mít jen sestupnou dráhu.

I přes chladné léto a povodně totiž Češi podle čerstvých statistik loni vypili - převedeno do relativních čísel o jeden a půl procenta piva více než v roce 2001.

"Konkrétně české pivovary prodaly v tuzemsku 16,2 milionu hektolitrů piva, což je o dvě stě tisíc hektolitrů víc než v předchozím roce," potvrzuje šéf Svazu pivovarů a sladoven Jaroslav Čepička.

Stejně dobře se podle zástupců pivovarů rozjíždí i letošní léto. Letos v červnu prodal Plzeňský Prazdroj v průměru o 15 procent více ve srovnání s rokem 2002. "Na trhu si dobře vedou všechny značky, zejména pak Velkopopovický Kozel, Pilsner Urquell a Gambrinus," říká mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin.

Léto je podle něho tradičním obdobím pro zvýšené aktivity v marketingu. "Prodej piva podporuje reklama, soutěže i řada veřejných akcí, jako jsou například hudební festivaly," dodává Bechtin.

Čeští pivaři nezahálí nejen v hospůdkách, ale prodej roste i v klasických obchodech. "Jen v obchodech jsme v červnu prodali proti stejnému měsíci loňského roku o 30 procent více piva," říká Simona Krautová ze Staropramene.

"Pivu svědčí slunce. Když je zataženo, okamžitě se to na konzumaci projevuje," vysvětluje zvýšenou spotřebu piva spolumajitel stejnojmenného humpoleckému pivovaru Stanislav Bernard. V červnu prodal o třetinu více piva. Právě menší pivovary poznají nepřízeň počasí téměř okamžitě na prodejích.

Pivovarské zatím neopouští optimismus. "Červen byl určitě výjimečně příznivý měsíc a i léto se vyvíjí dobře," vidí zatím situaci spoluvlastník Chodovaru Jiří Plevka, jehož pivovar prodává především "kolem komína" asi 80 tisíc hektolitrů ročně. Rodinný pivovar Chodovar zůstal vedle plzeňského gigantu Prazdroje jediným funkčním pivovarem na západě Čech.

Léto je kvůli zvýšené spotřebě zlatého moku tradiční zkouškou pivovarů, jak se dokážou poprat s kvalitou piva. V pivovarské hantýrce se pro léto vžilo pojmenování špička. Pivovary využívají svých kapacit naplno. Běží nepřetržitý provoz s velmi pečlivě naplánovanými dovolenými tak, aby se rovnoměrně pokryla zvýšená poptávka.

V letních měsících přijímá například Plzeňský Prazdroj do všech svých pivovarů desítky brigádníků do stáčírenských provozů i do administrativy. "Letní špičku zvládáme i za situace, kdy se v pivovaru naplno rozbíhá největší investiční akce - rozšíření varny. To zatím neovlivňuje současný provoz," říká Václav Berka z Prazdroje.

BUDVAR: Poslední velký pivovar na prodej

Budějovický Budvar možná bude na prodej. Pro velké světové hráče by to byla poslední příležitost, jak se výrazně prosadit na tuzemském trhu.

Budvar je vedle Prazdroje, vlastněného jihoafrickou SAB, jedinou skutečně elitní značkou mezi českými pivy.

Zájem o jihočeského výrobce již projevili světoví hráči, kteří v zemi mají pivovary s méně proslulými značkami - nizozemský Heineken ovládající Starobrno a belgický Interbrew s pražským Staropramenem.

K nim se přidala dosud v zemi nezastoupená skupina Scottish Newcastle. Případný prodej Budvaru, který chce prosadit ministerstvo financí a resort průmyslu, má i mezinárodní rozměr.

Budvar totiž vede sérii známkoprávních pří o značky Bud a Budweiser s americkým gigantem Anheuser-Bush. A tento pivovar má pochopitelně o mnohem menšího českého rivala také zájem, motivovaný možností ukončit spory, kvůli kterým nemůže prodávat své výrobky v mnoha evropských zemích.

Po vstupu země do Evropské unie se přitom pozice Budvaru podle Richarda Wagnera, advokáta specializujícího se na známkoprávní spory, zlepší. Zejména konkurenti Budvaru nebudou moci v zemích EU přihlašovat nové známky, které si Budvar chrání v tuzemsku. Může se však stát, že Budvar do privatizace vůbec nepůjde.

Proti prodeji mluví odpor ministra zemědělství i nejednota mezi vládními představiteli. Na rizika s prodejem spojená upozorňuje i vedení Budvaru, které se obává likvidace firmy právě od konkurenční firmy Anheuser-Bush.
(MF DNES, mp, ciz)

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.