Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi propadají společenským hrám

  1:00aktualizováno  1:00
Češi propadli hráčské vášni. O žádnou neřest však nejde. V mnoha městech se schází po večerech skupinky mladých i starších lidí v "hráčských doupatech", aby si zahráli Carcassonne, osadníky, scrabble a další desítky her, které jsou dnes na českém trhu k mání.

Další tisíce lidí hrají doma.

Obchodníci hlásí za poslední rok nárůsty prodejů her o třetinu. Kolik přesně se jich prodá, zjistit nejde, protože čísla firmy kvůli konkurenci zveřejnit nechtějí.

"Loni vzrostly prodeje zhruba o třetinu," říká Markéta Kociánová ze společnosti Albi, která domácí hráče zásobuje desítkami upravených her z ciziny.

V Česku patří mezi trojku největších hráčů, spolu s firmou Dino Ravensburger a ADC Blackfire. Ta kromě deskových strategických her dodává i karetní. Podle odhadů Češi ročně za hry utratí stovky milionů korun.

"Nové hry lidi hodně zaujaly, je to něco jiného, než bylo doteď. Člověče, nezlob se je super, ale hlavně pro malé děti," říká Eva Šlejšková ze sdružení Egredior zabývajícím se vzděláváním. Hry také prodávají a před Vánocemi jich dodali řadu do škol či dětských domovů.

"Rozjelo se to před dvěma lety," potvrzuje i Klára Zemanová z klubu deskových her Paluba. "Většina štamgastů jsou lidi neurčitého věku, kteří si cokoli rádi zahrají a vyzkouší," dodává.

Podle výrobců u nových strategických her člověk vydrží déle a hned tak ho neomrzí. Jinak by poměrně vysoká cena neobstála. Zatímco dříve stačilo na nákup stolních her pár desetikorun, dnes je nutné minimálně pár stovek, výjimkou nejsou ani tisíce.

V Evropě je hráčskou velmocí Německo, odkud se většina her upravuje do češtiny. Boom nastal v posledních letech. "Loňský rok byl významný. Před Vánocemi jsme utržili denně i sto tisíc korun. Ještě na Štědrý den jsme rozváželi poslední hry do obchodů," popisuje Kociánová. Nejprodávanější jsou u nich jednoznačně Carcassonne a osadníci.

Konkurent ADC Blackfire se zaměřuje na hry využívající nejrůznější postavy z filmů, seriálů a počítačových her. "Snažíme se hráče odtrhnout od počítačů na stůl," říká šéf marketingu Jaroslav Holý.

Od jedné hry, kterých má v základní verzi bez doplňků asi dvacet, prodá stovky kusů. "Průměrná cena je osm set, ale třeba válka o prsten je za 2800 korun," připomíná Holý.

Kromě tří hlavních společností jsou na českém trhu i desítky dalších menších dodavatelů. Ale podle největších už moc prostoru pro nováčky není. Každý zastupuje někoho ze zahraničí, a to exkluzivně. "Ti nejlepší už jsou rozebraní," říká Holý. Prosadil se i jeden český výrobce, firma Altar, například s hrou Proroctví.

Zájem o deskové hry bude nadále podle výrobců i prodejců stoupat. Na trh přijdou nové hry a pak stejně jako ve filmu jsou velmi využívaná rozšíření nebo pokračování těch úspěšných. "Starší generace, co drží kasičku, má k hrám rezervovaný postoj. Ale na školách vyrůstá nová a ta je masírovaná reklamní kampaní," vidí dobré vyhlídky do budoucna Holý.

Češi propadli deskovým hrám. Ročně za ně utratí stovky tisíc korun. (16. ledna 2005)



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....



Najdete na iDNES.cz