Češi 'propijí' miliardy

  • 21
Rozvalit se po práci na gauč, v ruce lahev piva. Taková je zažitá představa, ale místo piva stále více Čechů usrkává colu, minerálku nebo vodu. Pivo sice zůstává absolutní jedničkou, ročně za ně Češi v obchodech utratí 9,6 miliardy korun, ale už víc než šest miliard jde ročně na minerálky.

A jejich spotřeba velmi rychle roste. Ještě před pár lety přitom byla v Česku výroba minerálních vod téměř v plenkách. V roce 1994 se stočilo do lahví 220 milionů litrů. Loni už to byl téměř trojnásobek.

Stoupající poptávku po balené vodě potvrzují i obchodníci. "Stolní vody a minerálky rostou nejrychleji ze všech nealkoholických nápojů. Oproti tomu džusy stagnují," říká vedoucí nákupu Globusu Josef Pejzl.

Čechům obzvláště zachutnaly minerálky s nejrůznějšími příchutěmi. "V prodejnosti sice vedou na prvních místech neochucené minerálky, celkově se však více prodá vod ochucených," říká Jana Matoušková z tiskového oddělení hypermarketů Tesco. V těch se ročně prodá asi padesát milionů litrů minerálek.

Většinu nápojů si Češi odnášejí domů v plastových lahvích. Loni šlo o 1,4 miliardy PET lahví, přičemž jejich množství rok od roku stoupá. Za poslední dva roky se jejich podíl zvýšil o pětinu. U minerálek a limonád je plastových více než devět lahví z deseti.

Jediné, kde se drží sklo a PET lahve mají méně než jedno procento, je pivo.
Skleněným lahvím příliš nepomůže ani od příštího roku na 22 procent zvýšená daň z přidané hodnoty. Výrobci alkoholických nápojů však tvrdí, že do ceny se nepromítne.

Nicméně spotřeba alkoholických nápojů i tak ročně až o desetinu klesá. O zmenšující se balík peněz vyčleněných na alkohol se dělí hlavně tuzemské lihoviny. Například za vodku Češi ročně utratí čtyři miliardy. Ale jsou i nové chutě. "Teď se jednoznačně začíná prosazovat nová kategorie, a sice míchané nápoje, například Smirnoff Ice,"dodává mluvčí Aholdu Lucia Cavina.

Roční spotřeba jednotlivých druhů nápojů v Česku v litrech na osobu. (Průzkum firmy Canadean)