Prodej těchto kvalitních vín navzdory vyšší ceně prudce roste. Například společnost Makro Cash & Carry ČR letos ve srovnání s loňským rokem hlásí až o sto padesát procent vyšší odbyt ledových a slámových vín.
Domácí vinaři se tomuto trendu snaží jít vstříc a v posledních letech produkují stále více jakostních a přívlastkových vín a naopak méně vín stolních.
"Již delší dobu sledujeme, že prodej vína celkově vykazuje nárůst. Nás samotné ale překvapilo, jak mezi spotřebiteli stoupá obliba specialit, jakými jsou vína ledová, slámová a jim podobné exkluzivní druhy vín. Rok 2005 je doslova ve znamení boomu," řekl nákupčí vín společnosti Makro Petr Hubený.
Například u ledových vín letos společnost Makro očekává čtyřicetiprocentní nárůst prodeje a v případě slámových vín by se měl prodej meziročně zvýšit o 150 procent. "Tyto speciality přitom tvoří více než šest procent z prodeje tuzemských přívlastkových vín a více než 0,5 procenta z celkového prodeje vín," uvedl Hubený.
Společnost Makro proto rozšíří sortiment také o nabídku zahraničních vín. "V příštím roce do naší nabídky zařadíme i vína rakouské, chilské a novozélandské provenience," podotkl Hubený.
Ledová a slámová vína se podle něj stále častěji objevují i na štědrovečerním stole, čemuž odpovídají zvýšené prodeje těchto vín před vánočními svátky. Cena slámových a ledových vín se ve velkoobchodě pohybuje od 250 do 650 korun za láhev o obsahu 0,2 litru.
Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce učinila kvalita českých a moravských vín za poslední desetiletí velký skok. Podle dostupných údajů čeští vinaři v roce 1998 dodali na trh méně než 200.000 hektolitrů jakostních a přívlastkových vín, v roce 2003 už to bylo přes 300.000 hektolitrů. Celková domácí produkce se pohybuje kolem 500.000 hektolitrů.
Spotřeba vína v tuzemsku stoupá, během posledních sedmi let se zvedla z 1,2 na téměř 1,7 milionu hektolitrů ročně, tedy necelých 17 litrů na osobu. To je asi polovina průměru EU, takže se očekává další vzestup konzumace.