Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi rádi šetří, ale svým financím moc nerozumějí

  14:29aktualizováno  14:29
Češi chtějí v příštím roce více šetřit. 88 procent z nich více než v minulém roce. Zároveň však mají rezervy ve finanční gramotnosti a v porozumění finančním produktům, jako jsou půjčky, hypotéky, podílové fondy nebo v souvislosti s důchodovou reformou stále důležitější penzijní fondy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - úspory, peníze | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Ipsos Tambor u příležitosti devátého fóra Zlatá koruna. Hlavním tématem má být právě budoucnost finančních produktů.

Podle výsledků průzkumu má většina Čechů nejraději, když jim je všechno přehledně a srozumitelně naservírováno přímo pod nos. 61 procent Čechů preferuje takzvané balíčky, kdy jim banka nabídne více služeb najednou. Například když ke sjednané hypotéce dostanou i pojištění nemovitosti. Zajímavé je, že obliba balíčků klesá s dosaženým vzděláním.

"Z pohledu vzdělání populace tento způsob nabídky produktů nejvíce vyhovuje lidem se základním vzděláním, nejméně pak vysokoškolákům, z nichž pouze necelá polovina na nabídku balíčků reaguje pozitivně. Jedním z hlavních důvodů je, že vysokoškoláci mají větší přehled o produktech a raději si skladbu balíčků určují sami," vysvětluje Tomáš Macků, jeden z autorů studie.

Podílové fondy nejsou pro každého

Jako vůbec nejsložitější finanční produkt vnímají Češi podílové fondy. 67 procent respondentů je považuje za nejméně srozumitelné. U leasingu a úvěrů, které se co do komplikovanosti umístily v tabulce na druhém místě, je to o polovinu méně. Bezproblémové jsou jen běžné účty.

Že podílové fondy nejsou pro každého, potvrzují i představitelé České spořitelny. "Otevřené podílové fondy patří mezi ty složitější. Přesto bychom si netroufali tvrdit, že jsou složitě pochopitelné - spíše jde o to, že jejich výnosy jsou závislé na mnoha tržních faktorech, které je velmi těžké predikovat," vysvětluje mluvčí České spořitelny Jan Holinka.

Kterému finančnímu produktu Češi nerozumí a jaké služby bank by zlepšili.

Připomíná ovšem, že kromě vědomostí je důležitým faktorem i ochota lidí více riskovat. A to bývají častěji muži než ženy. Podle ředitele Zlaté koruny Pavla Doležala se však finanční gramotnost Čechů zlepšuje. "Výsledky nás překvapily tím, že lidé se dnes chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech," říká Doležal.

Patrné je, že ochota starat se o své peníze i pochopení finančních produktů stoupá s dosaženým vzděláním. Otázkou však je, zda chyba není na straně samotných bank. Více než polovina dotázaných vidí zlepšení v oblasti finančních produktů právě ve srozumitelnějších sazebnících, smlouvách a přehlednější nabídce.

O budoucnosti bankovních produktů budou diskutovat také účastnici Zlaté koruny, která se koná v úterý Praze. Na téma "Finanční produkty v krizi, nebo krize produktů?" tam budou diskutovat ministr financí Miroslav Kalousek, viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík nebo člen NERV Michal Mejstřík.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.