Tři z deseti počítačů prodaných v ČR už jsou notebooky

Tři z deseti počítačů prodaných v ČR už jsou notebooky | foto: Profimedia.cz

Češi se odklání od stolních počítačů k notebookům

  • 19
Počet prodaných přenosných počítačů ve střední a východní Evropě se během minulého roku téměř zdvojnásobil. Největším odbytištěm je pro výrobce notebooků Rusko, které je v tomto regionu jak největším, tak i nejrychleji rostoucím trhem.

V Rusku se loni podařilo výrobcům prodat skoro třikrát více notebooků než před rokem. Daří se tam ale i výrobcům stolních počítačů a to díky rostoucímu objemu investic do informační techniky. Laptopy a desktopy tam proto jdou spíše vedle sebe, než proti sobě. Podobná je situace i v Polsku nebo na Ukrajině.

Naopak soupeřit začínají přenosné a nepřenosné počítače v oblastech, kde je trh už nasycený. Nejsilnější postavení vůči stolním počítačům mají laptopy v tuzemsku, kde loni tvořily téměř třetinu prodaných počítačů. Za Českem následují Maďarsko s 26 a Slovensko s 22 procenty.

"Delší životnost baterie i větší povědomí o přenosných počítačích a jejich výhodách oproti desktopům bude poptávku po nich dále podporovat," vysvětluje analytik společnosti IDC CEMA Darian Bird.

Největší segment trhu s počítači - 41,4 procent - tvoří domácí uživatelé a podniky s méně než deseti zaměstnanci, za nimi následují malé a střední firmy s 32,3 procenty.

"Mnoho větších a velkých podniků v regionu již zřídilo svou IT infrastrukturu a důraz nyní kladou na software a služby," vysvětluje Bird malý podíl velkých firem. "Nicméně z velkých firem z oblastí bankovnictví, telekomunikací, energetiky a některých výrobních sektorů do hardwaru stále proudí značné investice," dodává.