Stálicí, na kterou nikdo nemá, zůstává Chorvatsko, retro hvězdou je Bulharsko, kam vloni přijelo sto tisíc Čechů.
V katalozích se navíc objevují i staronová místa, jako rumunské pláže nebo ukrajinský Krym, případně exotická Kuba.
Vyplývá to z odpovědí cestovních kanceláří na veletrhu cestovního ruchu Holiday World, který začal v Praze a o víkendu bude otevřený pro veřejnost.
Podle cestovních kanceláří se ceny ve srovnání s loňskem nemění. Dolar oslaboval, což mohlo zájezdy zlevnit, ale opačným směrem cenu tlačí dražší ropa a zájem turistů.
Mění se však způsob placení zájezdů. Vloni některé cestovní kanceláře začaly opatrně nabízet dovolenou na splátky a letos tento způsob prodeje rozjíždějí naplno.
Místo last je first minute
Kromě toho ustupují kdysi oblíbené zájezdy na poslední chvíli a lidé naopak nakupují zájezdy v předstihu i několika měsíců. "Vloni lidé zjistili, že last minute už není, co bývalo," říká mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko. "Začínají si uvědomovat, že je to vlastně výprodej," podotýká Tomáš Brejcha z Čedoku.
Vloni byl podle odborníků zájem o last minute takový, že nikdo nešel s cenami výrazně dolů a výběr byl malý. Proto už letos registrují daleko větší předsezonní nákupy v lednu a únoru, takzvaně v první chvíli.
Jsou o 5 až 15 procent levnější, musí se koupit většinou do konce února, března nebo dubna a výběr je hlavně daleko větší. "Když si zákazník koupí dovolenou teď, dáváme mu možnost až do měsíce před odletem změnit datum, místo i hotel bez poplatku. Málokdo v tu dobu přece ví, kdy si bude moci vzít v létě volno," popisuje Plovajko.
A nejde jen o letní prázdniny. Podle Jaromíra Beránka, jehož společnost Mag Consulting analyzuje turistický trh, Češi podlehli trendu několika dovolených ročně a cest během prodloužených víkendů.
Magnetická cena: 6990 Kč
Častější výlety do ciziny však útočí na úspory, a proto cena zájezdů hraje stále velkou roli. Mnozí Češi se dokonce v posledních dvou letech vydávali na Slovensko, kde za dovolenou v Chorvatsku či Bulharsku zaplatili méně.
Slovenské kanceláře se proto rozhodly českým zákazníkům přiblížit. Například slovenský Globtour si letos otevřel pobočku v Praze, získal několik prodejců po celé republice a v Česku platí i jeho pojištění proti krachu. "Nabízíme českou dovolenou za slovenské ceny," říká šéf kanceláře Pavel Gašparík.
Globtour Bratislava je sedmou největší slovenskou kanceláří podle obratu a specializuje se na oblíbená místa, jako Bulharsko, Chorvatsko, Itálie a Černá Hora. A s jakou cenou si hodlají získat české zákazníky?
"6990 českých korun. To je cena, za kterou lidé jdou, která je chytne jako magnet. Když dáme do inzerátu 7090, tedy jen o stovku více, nezaujme. Ale když o stovku zlevním a přidám k tomu nápis Last Minute, tahák je na světě," upřesňuje šéfka české pobočky Martina Kociánová-Murdová.
Svůj recept na nízké ceny Slováci naznačují jen okrajově: výhodný kurz, nákup hotelových pokojů rok dopředu (což je levnější, ale přináší více rizik) a také nižší marže ve srovnání s českými kancelářemi.