Základní suroviny na tradičního beránka se nemění. Vejce, mouku, cukr a máslo obsahuje většina nákupních seznamů. Oproti minulému roku však výrazně narostl účet u pokladny. Zmíněná čtveřice nejdůležitějších ingrediencí loni přišla na 28 korun, letos už to bude v průměru téměř padesát. Na růstu cen se významně podílí lednové zvýšení DPH z 10 na 14 procent a především raketový růst cen vajec, která v březnu překonala pět korun.
I přes zdražení si však beránka řada domácností odpustit nehodlá a za dražší suroviny jsou ochotné připlatit. "Cena vajíček moje přípravy na Velikonoce rozhodně neovlivní. Beránek zkrátka být musí. Navíc když si spočítám, jak málo vajíček naše domácnost za měsíc spotřebuje, tak mě pár korun navíc o Velikonocích nemůže položit," propočítává Lenka Veselá z Kladna.
Češi nákup vajec omezí
Matka tří dětí Zuzana Glacová z Hodonínska to však vidí jinak a plánuje omezit jak pečení, tak nákupy vajec. "Koupila jsem plastová vajíčka na ozdobu a omezím pečení. Jedna buchta nebo řez na plech spolkne šest až osm vajec, a pokud to vynásobíte šesti, tak jedna obyčejná buchta vyjde pomalu na 180 i 200 korun," upozorňuje Glacová. Přestože ceny vajec jdou po březnovém skoku opět pomalu dolů, jejich výrazné zdražení bude na psychologii zákazníků ještě nějakou dobu působit.
Podle ankety společnosti Retail Info mezi návštěvníky serveru AkčníCeny.cz plánují letos dvě třetiny lidí jejich nákup omezit. "Při vaření omezuju spotřebu vajec, prostě jsem to začala všecko šidit. Tam, kde má být šest vajec, dám čtyři nebo pět a doplním to mlékem či olejem," popisuje Glacová. Téměř polovina nakupujících nehodlá podle průzkumu během Velikonoc utratit více než 300 korun a s výdaji přes tisícovku počítá jen necelých deset procent lidí.
Velikonoční nákupy přitom právě vrcholí. O tom, zda je poptávka po vejcích oproti minulým letům nižší, nechtějí obchodníci příliš spekulovat. Po extrémech z minulého měsíce, kdy ceny za kus dosahovaly i sedmi korun, se pokoušejí držet ceny níže. "Zařadili jsme je do speciální akční nabídky," říká mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová. Podle Judity Urbánkové ze společnosti Ahold, jíž patří síť prodejen Albert, jsou prodeje na úrovni srovnatelné s minulým rokem. Řetězec snížil cenu vajec koncem března na tři koruny za kus a dostal se tak téměř na lednovou cenu, kdy vejce stálo 2,50 Kč.
Zdražuje všechno
Nezdražila však pouze vejce. Nahoru šla cena téměř u všech potravin a také u pohonných hmot. Cena naturalu se dokonce pomalu blíží 40 korunám za litr. Zdražování má za následek, že lidé začínají šetřit a kupují jen to nejnutnější. Tržby za potraviny proto v únoru už desátý měsíc v řadě poklesly. Celkově maloobchodní tržby vykázaly mírný nárůst, zejména díky prodejům aut. Zákazníci ovšem ve skutečnosti v obchodech nechávají více peněz než loni.
Maloobchodní tržby se totiž uvádějí v tzv. stálých cenách, které, zjednodušeně řečeno, měří spíše celkový objem nakoupeného zboží. Kvůli zdražování tak za méně zboží platíme více. U potravin tento nárůst vydaných peněz činí tři procenta, u pohonných hmot dokonce deset procent. Útraty a zároveň také "objem" koupeného zboží naopak rostly u elektroniky, počítačů, módy či automobilů. Ve všech případech však jde o zboží, u kterého nedošlo ke změně sazby DPH.