Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi si dopřávají luxusní auta stejně jako před krizí

  8:47
Třináct ferrari, čtrnáct maserati, čtyřiasedmdesát porsche. Všechna tato auta snů řídí Češi – a všechna si koupili letos. Až na výjimky jdou totiž v Česku nejdražší sporťáky a limuzíny navzdory celé Evropě na odbyt stejně jako loni.

Porsche 911 Targa 4 PDK | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Auta nejvýjimečnějších a prestižních značek si letos pořídilo celkem asi 130 lidí, o dvacet víc než za stejné období loňského roku. V celé Evropě je poměr obrácený, stejných vozů se prodalo asi o dvacet procent méně.

Proč se v Česku drahým autům stále daří? "Je třeba si uvědomit, že segment luxusních aut se pohybuje v řádu desítek prodaných kusů. Ty mohou koupit lidé, kteří mají dost peněz, přitom nepodnikají a peníze jim plynou například z pronájmu. Impulzem k nákupu můžou být třeba výrazné slevy," míní tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Naopak v Evropě patří majitelé luxusních vozů především k řadám podnikatelů, manažerů a bohatých zaměstnanců. "Kvůli krizi vypadly některé specifické skupiny zákazníků, především z oblasti bankovnictví," řekl pro MF DNES Michael Mayer, manažer automobilky Bentley pro Evropu.

V Česku však tento sektor krize tolik nepostihla. A navíc špičkoví čeští bankovní manažeři sahají po konvenčních limuzínách německých výrobců spíš než po extravagantních modelech.

Tržby prodejců nejluxusnějších značek se začaly zvedat na začátku dubna. Zájem zřejmě spustila nová možnost odpočtu DPH i od aut bez mřížky v kufru. "Měli jsme klienty, kteří nákup odkládali dva měsíce a čekali, jak dopadnou jednání kolem odpočtu daně. Prodej stagnoval uměle," popsal situaci v prvním čtvrtletí Lukáš Brožek, prodejce společnosti Scuderia Praha, která v Česku zastupuje italské automobilky Ferrari a Maserati. Dobře se daří značkám Porsche nebo Lexus, naopak výrazně si pohoršil Bentley.

U limuzín záleží na životním cyklu víc než na krizi

Bentley – tradiční britský výrobce luxusních a sportovních vozů spadající pod koncern Volkswagen – je silný v domovské Británii, kde prodeje od března rostou. V České republice místo loňských 12 prodal za pět prvních letošních měsíců jen čtyři vozy. "Máme ale teď hodně objednávek, doufáme, že na konci roku vyrovnáme loňskou sezonu," uvedl Michal Exner ze společnosti Auto Exner, která v ČR Bentley výhradně prodává.

Jako na houpačce jsou letos prodeje nejoblíbenějších manažerských limuzín – Mercedes třídy S a Audi A8 zaznamenaly velký propad. Naopak BMW řady 7 neobvyklý růst. Prodejci BMW i Audi se však shodují, že spíš než krize zasáhl do statistik životní cyklus modelů.

Ferrari California

Zatímco sedmičkové BMW je od listopadu v prodeji v nové, moderní verzi, Audi A8 se svého nástupce dočká až letos. "Až přijde nový model Audi A8, věříme, že se prodeje vrátí na původní hodnoty," řekl Pavel Kozák, vedoucí prodeje smíchovského dealera Porsche Praha. Podle něj je takový průběh vždy ke konci životního cyklu modelu obvyklý. "U levnějších vozů se tolik neřeší, ale v případě těchto limuzín končící modely berou jen manažeři, kteří mají termíny pro nákup a daný rozpočet. Navíc auto neplatí a nevadí jim, že má nižší cenu na trhu s ojetinami," vysvětlil Kozák.

U BMW, které je proti svému konkurentovi o rok napřed, se tvrzení zástupce Audi potvrzuje. Nové provedení luxusní limuzíny z mnichovské automobilky do konce května koupilo víc lidí než za celý loňský rok, kdy bylo v prodeji ještě staré provedení.

Výrazný propad zaznamenala i automobilka Lexus se svou limuzínou nejvyšší kategorie LS. Podle mluvčího českého zastoupení Petra Žemličky je to statistické "kouzlo" způsobené tím, že loni zákazníci dlouho čekali na vozy objednané v roce 2007.

Hůř už je v takzvaných segmentech prémiových aut, kam spadají kromě tradičních německých výrobců třeba právě i vozy Alfa Romeo, Volvo nebo Mini či Jaguar. Podle statistiky se prémiových aut v Česku prodává asi o desetinu méně než loni.

Podobně je na tom segment sportovních aut, do kterého spadají kabriolety a kupé patnácti různých značek bez ohledu na cenu. Skupina zahrnuje například malý kabriolet Peugeot 207CC i supersportovní Audi R8. Místo loňských 445 aut se jich prodalo za prvních pět letošních měsíců 384.

Podobně, jako si udržela své zákazníky nejluxusnější auta, nepřestali lidé chodit ani pro nejdražší oblečení. "Pořád k nám chodí nakupovat stálí zákazníci," uvedla Kateřina Trejtnarová ze společnosti Saga Trade, která k nám dováží oblečení značek Hugo Boss a Betty Barclay. "Na množství prodaného zboží určitě krize není znát. Dokonce jsme prodali více zboží než před jejím začátkem," potvrdila mediální zástupkyně firmy Louis Vuitton v České republice Martina Lewis.

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...